Cyklister skal kunne ses i mørke

Den mørke tid er over os. Derfor uddeler Michelin-manden refleksveste til københavnske cyklister i uge 43.

I efteråret og vinterens mørke timer er det livsvigtigt for cyklister at blive set. For at sætte ekstra fokus på sikkerheden for de bløde trafikanter uddeler dækfirmaet Michelin refleksveste til cyklende københavnere.

Uddelingen af gule overtræksveste sker langs to af de mest trafikerede cykelstier i Danmark: Krydsene Dronning Louises Bro-Søtorvet og Gyldenløvsgade-Vester/Nørre Søgade. Her vil ansatte fra Michelin i selskab med den velkendte Michelin-mand stå klar med skrigende cykelveste fra kl. 15.00-18.00 onsdag d. 23. oktober og fra kl. 7.30-9.00 torsdag d. 24. oktober.

- Nogle vil sikkert spørge, hvad bildæk har med cyklister at gøre. Til det er svaret: En hel del. For sikkerheden for alle trafikanter er et helt centralt aspekt i Michelins arbejde – både, når vi udvikler vores bildæk, og når vi laver cykeldæk, hvad mange faktisk ikke ved, at Michelin også gør, siger Lennart Lomaeus, miljøchef hos Michelin Nordic.

- Baggrunden for, at vi sætter fokus på det at blive set over for cyklister i København er, at Michelin er partner i WHO’s globale kampagne ”Decade of Action For Road Safety 2011-2020”, tilføjer han.

Målet med WHO’s kampagne er at forebygge fem millioner trafikdrab rundt om i verden frem til 2020.

Cykler i fakta
Sammenlignet med mange andre lande er cyklen en helt central del af det samlede transportbillede i Danmark.

Seneste tal fra DTU (Transportvaneundersøgelsen 2012) om cykeltrafikken i Danmark viser, at danskere i alderen 10-84 år i snit foretager 0,47 cykelture per dag. Her kører de 3,16 km for hver tur, svarende til 1,49 km om dagen i gennemsnit.

Cykelen står i dag for 16 pct. af al persontransport i Danmark. Det svarer til 3,6 pct. af transporten i kilometer. For erhvervsaktive og studerende i byer som København og Aarhus er tallene markant højere. Eksempelvis tager 36 pct. af alle, der arbejder eller studerer i København, cyklen. Og 52 pct. af københavnerne, der arbejder eller studerer uden for kommunen, tager cyklen.

Links til information

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Lennart Lomaeus, miljøchef hos Michelin Nordic