Ferrari 488 Pista kører Michelin Pilot Sport Cup 2

Når Ferraris nye 488 Pista triller af samlebåndet, er det på speciallavede Michelin Pilot Sport Cup 2 dæk. Særudgaven af Michelins racingdæk, der også er tilladt på normal vej, har fået tilføjet et K2 i den nye Pista-version.

Michelin introducerer nu nyeste generation af sit vejgodkendte racingdæk, Michelin Pilot Sport Cup 2 K2, der er skræddersyet til Ferrari 488 Pista. Sammenlignet med K1 udgaven af dækket, som Michelin udviklede til Ferrari 458 Speciale, leverer det nye dæk både hurtigere omgangstider på bane, bedre vejgreb og forbedrede sportslige egenskaber.

For kommende ejere af Ferrari 488 Pista byder dækket på optimal sikkerhed og køreglæde. Det gør det velegnet til både hverdagskørsel og til mere krævende forhold på racerbanen. Ferrari 488 Pista bliver udrustet med Michelin Pilot Sport Cup 2 K2 i dimensionerne 245/35 ZR20 foran og 305/30 ZR20 bag.

Michelin og Ferrari har brugt 14 måneder på at udvikle det nye dæk. Det er testet i dynamiske simulationskørsler i tæt samspil med Ferraris ingeniører, som ønskede et dæk, der præcist matcher den nye 488 Pista. Resultatet er et dæk, som leverer optimalt vejgreb og sublim balance mellem for- og baghjulene. Udviklingsarbejdet inkluderede også produktion og test af over 1100 prototyper. I alt 1800 kilometers banetest fordelt på Michelins Ladoux testcenter i Frankrig og på Fiorano og Nardo banerne i Italien.

Med Michelin Pilot Sport Cup 2 K2 kombinerer Michelin innovative teknologier fra motorsport. Eksempelvis multi-compound teknologi med forskellige gummiblandinger på inder- og yderside af dækmønsteret. Herunder en ”special grip” blanding, som sikrer konsistent, stærkt vejgreb under varierede vejrforhold. Dækket byder også på to nye teknologier:

•  Mønsterdesign, som øger stivheden i dækkets sidevæg, så det bedre absorberer tværgående kraftpåvirkning og muliggør højere hastighed gennem sving
  •  Indlæg af aramidfiber i dækket, der optimerer styreegenskaber og kontrol

"Ferraris krav har resulteret i et nyt hightech-dæk til 488 Pista, der bl.a. forbedrer vejgrebet sammenlignet med Pilot Sport Cup 2-udgaven til Ferrari 458 Speciale. Udfordringen var både at levere hurtigere omgangstider og en god, kontrolleret køreoplevelse for alle. Med avancerede simuleringsredskaber har vi udviklet et dæk, der leverer maksimal vejkontakt uanset forholdene”, siger Pierre Chaput, dækdesigner for Ferrari 488 Pista.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk

Citater