Kadeau i København får to Michelin-stjerner. Vejle får etstjernet restaurant

Med i alt 64 stjernerestauranter føjer MICHELIN Guide Nordic Countries 2018 en ny svensk trestjernet, to nye tostjernede og syv nye etstjernede restauranter til den nordiske guide. Ny tostjernet i Danmark er Kadeau København, mens Me|Mu i Vejle og Jordnær i Gentofte hver får en stjerne.

I dag lanceres MICHELIN Guide Nordic Countries 2018 på Københavns Rådhus.

Årets nordiske guide rummer en ny trestjernet restaurant: Frantzén i Stockholm. Michael Ellis, international direktør for MICHELIN Guide udtaler: ”Björn Frantzén har skabt en unik udgave af det nordiske køkken, der kombinerer sublime ingredienser med forrygende kulinariske teknikker. Björn Frantzéns gastronomiske udtryk er i den grad værd at rejse efter og byder på en enestående madoplevelse”.

MICHELIN Guide Nordic Cities 2018 byder også på to nye tostjernede restauranter: Kadeau i København og Daniel Berlin i Tranås, Skåne. På Kadeau i København udtrykker retterne, hvordan holdet fungerer som en familie, og maden emmer af finesse og overraskelser. På Daniel Berlin udnytter kok Daniel Berlin på fornem vis lokale ingredienser med fokus på balance, renhed og præcision.

2018 udgaven af MICHELIN Guide Nordic Countries udvider endnu en gang den geografiske spredning af etstjernede restauranter. I Danmark får Me|Mu i Vejle og Jordnær i Gentofte hver en stjerne. Sverige får tre nye etstjernede restauranter: SAV i Malmø samt Aloë og Agrikultur i Stockholm. I Finland bliver Grön en fantastisk tilføjelse til Helsinki og i Norge føjes Galt til den imponerende liste af restauranter i Oslo.

MICHELIN guiden hjælper både den forretningsrejsende og turisten med tips til de bedste steder at spise og overnatte og giver forslag på alle pris- og komfortniveauer. Guiden lister først stjernerestauranter. Derefter følger restauranter med en Bib Gourmand og til sidst restauranter med Michelins nye tallerkensymbol, som viser vej til gode spiseoplevelser.

Bib Gourmand er Michelin anerkendelse for madlavning af god kvalitet til en god pris. Årets nordiske guide har syv nye ’Bibs’, herunder tre i Stockholm: Kagges, Shibumi og Bar Agrikultur og en i Göteborg: Project. I Helsinki får Jord en Bib. Det samme gør PMY og Musling Bistro i København. I alt rummer den nordiske guide nu 37 Bib Gourmand restauranter.

MICHELIN Guide Nordic Countries 2018 kan hentes gratis til iPhone og Android telefoner for alle med et nordisk telefonabonnement. Indholdet i app’en bliver opdateret kort efter lanceringen. MICHELIN Guide Nordic Countries 2018 kan købes hos velassorterede boghandlere efter lanceringen.

Den samlede liste over stjernerestauranter i Norden findes i vedlagte MICHELIN Nordic Countries guide Award List 2018.

For yderligere information: https://guide.michelin.com/dk

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk