Michelin åbner nyt innovationscenter

Michelin har netop klippet snoren til en central del af selskabets to mia. kroners investering i sit forsknings- og udviklingscenter i Ladoux, Frankrig. Det nye innovationscenter bliver en drivkraft i selskabets innovationsstrategi og er en del af Michelin Technology Center.

Siden 1955 har Michelin Technology Center været maskinrum for dækkoncernens innovation, forskning og udvikling. På verdensplan arbejder over 6.000 ansatte med fremtidens produkter og services fra den franske dækgigant. Godt halvdelen af dem i Michelins globale teknologicentrum i Ladoux, Frankrig, hvor de netop har taget første del af et nyt to mia. kroners innovationscenter i brug. Byggeriet er med sine 67.000 m2 den største bygning i Rhône-Alpes-Auvergne regionen.

- Investeringen i at udbygge vores R&D faciliteter i Ladoux sker for at øge vores innovationspotentiale. Centeret vil styrke Michelins globale førerposition ved at udvikle dækløsninger og –tjenester og møde udfordringerne inden for mobilitet. Samtidig vil udbygningen bidrage til, at vi når i mål med vores ambitiøse COP21 mål om at reducere vores CO2-udledningen med 20 pct. i 2030, siger Vincent Pinot, managing director for Michelin i Norden.

De øvrige dele af udbygningen af Michelins teknologicenter i Ladoux vil stå færdig i 2018. Til den tid råder Michelin over et af verdens mest højteknologiske R&D miljøer, hvor alle forsknings- og udviklingsdiscipliner er samlet og samarbejder på tværs med selskabets innovationsprogrammer.

Teknologicenteret i Ladoux er et topsikret område, som gemmer på helt centrale projekter og idéer fra folkene i Michelins Group R&D. Hele 72 pct. af alle dæk udviklet af Michelin kommer fra centeret i Frankrig, som hvert år producerer 15.000 prototyper.

Ud over Ladoux har Michelin innovationscentre i USA, Brasilien, Thailand, Indien, Kina, Japan og Schweiz.

Michelins Ladoux site samler alt inden for design, forskning og udvikling af højteknologi og højperformance dæk, herunder:

• Udvikling af materialer til dækkomponenter
  • Design af dæk
  • Produktion af prototype gummiblandinger
  • Design og produktion af prototype støbeforme
  • Produktion af prototypedæk
  • Afprøvning, målinger og tests i maskiner og på bane
  • Logistik omkring køretøjer og vedligehold
  • Simulation, analyse og måleopgaver

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk