MICHELIN Commander II: Hvis du vil køre langt!

Et nyt dæk til custom-motorcykler, der giver konkurrenterne baghjul

I september 2011 lancerer MICHELIN et nyt motorcykeldæk, med en levetid der ikke før er set på markedet. Det nye dæk er testet på den store Harley-Davidson Electra Glide Classic, og resultaterne viser, at du med et MICHELIN Commander II motorcykelbagdæk kan køre over 40.000 kilometer[1]. Det er næsten dobbelt så langt, som du kan køre på konkurrerende dæk. Livslængden på fordækket er endnu længere.

- Med udviklingen af det nye dæk sætter MICHELIN helt nye standarder med hensyn til holdbarheden på motorcykeldæk. Og det uden at vi er gået på kompromis med vejgrebet på vådt underlag, manøvredygtigheden eller stabiliteten – vi har nemlig en filosofi om aldrig at forbedre en egenskab på bekostning af en anden, udtaler Anders Svensson, markedschef i Michelin for motorcykeldæk i Norden.

Michelins har udviklet en ny og stærkere gummiblanding til Commander II og imødekommer dermed mange motorcykellisters krav om større holdbarhed på dæk. Karkassen bygger på Silica Rain Technology (SRT), som er integreret i dækkets slidbaner. Desuden er dækmønstret designet således, at dækket undgår al unødvendig slitage.

Det specielle design af MICHELIN Commander II inkluderer både forbedret manøvredygtighed og stabilitet. Den stivere karkasse forbedrer køreegenskaberne samtidig med, at den ekstremt stærke syntetiske aramid fiber er lagt ind som et bælte i det nye dæk – det øger slidstyrken og bidrager til forbedret stabilitet – selv ved høj hastighed. Sidst men ikke mindst optimerer, slidbanemønstrets mange langsgående riller vandspredningen for et fremragende greb på vådt underlag.

13 forskellige dækdimensioner er tilgængelig fra september 2011, og endnu to størrelser vil være at finde på markedet i begyndelsen af det nye år.

[1] Baseret på tests udført i marts/april 2011 af Texas Test Fleet  (900 N. Transport Devine, TX. 78.016) på offentlige veje med 2010 Harley-Davidson FLT Electra Glide Classic. Resultaterne baseres på sammenligninger mellem   MICHELIN Commander II kontra Metzeler ME880 og DUNLOP D407/D408 i størrelserne 130/80 B 17 (foran) og 180/65 B 16 (bag). Individuelle resultater kan variere afhængig af motorcykel type og driftsforhold.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 111.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.