Michelin-dæk imponerer i stor test

Tyske Auto Bild har som nogle af de første testet seks forskellige helårsdæk i både ny og slidt tilstand. I alle testscenarier imponerer Michelin CrossClimate+ og modbeviser påstanden om, at alle dæk bør udskiftes allerede ved 3 mm mønsterdybde.

Nyt, halvbrugt og godt brugt. Uanset tilstanden løber Michelin CrossClimate+ med titlen som testvinder 2017 i en ny, stor test af helårsdæk, som tyske Auto Bild står bag[1]. Eksperternes dom over Michelin CrossClimate+ er entydig:

”Eksemplariske all-round egenskaber med velbalancerede køreegenskaber og mindste præstationstab set over dækkets levetid”.

En mere nuanceret dæktest
Michelin CrossClimate kom i handlen i 2015 og udkom i en ny version i år. I Auto Bilds test blev det nye Michelin CrossClimate+ testet op mod fem konkurrerende helårsdæk. Alle dæk i testen var i dimensionen 185/65 R15. Testen omfattede 11 discipliner på våd, tør og snedækket vej.

For at vurdere dækkenes egenskaber i forskellige stadier af deres levetid, blev hvert dæk testet som nyt, med fire mm mønsterdybde og med to mm mønsterdybde. En testmetode Michelin i foråret var ude og plædere stærkt for.

Med den mere nuancerede testmetode ville Auto Bild bl.a. afprøve argumentet om, at dæk bør udskiftes tidligere end ved den lovpligtige mindstegrænse på 1,6 mm mønsterdybde. Ud over de seks testkandidater indgik også et sommerdæk og et vinterdæk som reference.

Imponerer i hele levetiden
I Auto Bilds test imponerede Michelin CrossClimate+ i alle testsituationer. På snedækket vej præsterede dækket ifølge Auto Bild fremragende. Selv med to mm dækmønster havde dækket konstant greb og bevarede sine gode egenskaber. Af de seks dækfabrikater var Michelin-dækket det eneste, som eksperterne betegnede som sikkert i sne med to mm mønsterdybde.

I test på våd vej var Michelin CrossClimate+ det eneste dæk, som konsekvent opnåede høje score, uanset slitage. Blandt andet konkluderede Auto Bild:

”Det er bemærkelsesværdigt, at Michelin ved to millimeter slidbane stadig bremser bedre end de fleste konkurrenter med fire millimeter slidbane”.

På tør vej scorede Michelin CrossClimate højt i alle discipliner, både med fire og to mm mønsterdybde. Og i den samlede bedømmelse fremhæves CrossClimate+ for at have det mindste præstationstab over dækket livslængde og for at være det klart mest slidstærke dæk i testen.

Langtidsholdbare egenskaber
Auto Bilds resultater dokumentere Michelins strategi om at udvikle dæk, der bevarer stærke egenskaber ”hele livet”. Michelins analyser har bl.a. påvist, at de bedste premiumdæk bevarer deres gode egenskaber på våd og tør vej helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.

Strategien er et led i Michelins miljøindsats for at reducere CO2-udledningen. Sigtet er bl.a. at undgå, at dæk bliver kasseret før, det er nødvendigt – og derved minimere omkostningerne for forbrugerne.

Vælger bilisterne dæk, som bevarer deres gode præstationer i hele dækkets levetid, er der penge at spare. Dæks rullemodstand falder i takt med, at de bliver slidt. Faktisk er rullemodstanden ved 1,6 mm mønsterdybde hele 80 pct. lavere, end da dækket var nyt. Det sparer brændstof. Udskiftes dæk for tidligt, belaster det altså både miljøet og pengepungen unødigt.

[1] Auto Bild, udgave 47/2017

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk