Michelin klar til ny europæisk testmetode for vinterdæk til lastvogne

For første gang er der nu en uvildig testmetode, som kan bestemme et bus- eller lastvognsdæks trækkraft på vinterveje. Michelin har testet hele sit sortiment af vinterdæk for at sikre, at de lever op til kravene.

- Michelin har ladet sine lastvognsdæk teste, og allerede i dag er alle Michelins vinterdæk godkendte ifølge den nye testmetode. Senest fra næste år vil alle dæk, som produceres af Michelin og som er godkendte efter testmetoden, være mærkede direkte på dæksiden med symbolet 3PMSF, siger Johan Winberg, teknisk ekspert for lastvognsdæk hos Michelin i Norden.

3PMSF står for Three Peak Mountain Snowflake, og det er det mærke, man må sætte på et lastvognsdæk, efter at det har gennemgået en ny europæisk testmetode, som bestemmer dækkets trækkraft på vinterveje.

I perioden januar til marts 2012 gennemførte Michelin over 1.000 testtimer på en snedækket bane i Ivalo i Finland. Mere end 500 lastvognsdæk blev testet af Michelin i løbet af denne periode.

Prøverne udføres som accelerationstest på hårdt pakket sne, hvor man måler accelerationskraften under en forøgelse af hastigheden på 15 km/t. For at kunne blive mærket med 3PMSF-symbolet skal det testede dæk være mindst 25 % bedre end et referencedæk, et såkaldt SRTT-dæk - Standard Reference Test Tire.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 115.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Johan Winberg, teknisk ekspert for lastvognsdæk hos Michelin i Norden