Michelin lancerer digital dækkontrol

Transportfirmaerne arbejder i et stadig mere krævende miljø, klemt mellem hård konkurrence og mærkbare restriktioner. Forventningerne til sikkerhed, hurtighed, effektivitet, pålidelighed og omkostningsbesparelser er betydelige. Hver en krone tæller. Som markedet ser ud, er en krone sparet på dækkene en krone i ekstra fortjeneste til transportfirmaet.

Michelin lancerer nu Michelin Tire Care, som består af tre digitale tjenester skræddersyet til transportfirmaernes behov.

Til små transportfirmaer, der outsourcer vedligeholdelsen af dækkene, tilbydes i dag:

• TireLog™ - en enkel og praktisk app på mobilen til vedligeholdelse og kontrol.

Til større flåder med eget værksted til vedligeholdelse:

• iCheck - det forudseende diagnoseværktøj. Lanceres i Danmark i 2016.
  • iManage - onlineovervågning af alle dækomkostninger. Lanceres i Danmark i 2016.

TireLog- den enkle og praktiske logbog er nu tilgængelig i Danmark
Den første af de tre tjenester, der lanceres, er TireLog™. TireLog™ er en gratis app til smartphones (fås til Apple eller Android), som gør det muligt for mindre transportfirmaer nemt og effektivt at følge deres dæk.

Transportfirmaer med færre end 20 køretøjer repræsenterer 50 procent af Europas vognmandsvirksomheder. Overvågning og dækkontrol foregår i dag i vidt omfang manuelt og er hverken automatisk, pålideligt eller hurtigt. TireLog™ giver vognmanden hurtig og regelmæssig information om dækkene.

Med Appen får vognmændene mulighed for hurtigt og sikkert at træffe beslutning om dækkene på deres vognpark, selv når den kun består af få køretøjer.

TireLog™ giver tre hovedfordele:

• Tidsbesparelse
  • Optimering af vedligeholdelsesplanlægning, mønsteropskæring, regummiering og dækskift
  • Forenklet beslutningsproces i kraft af en visualisering af dækmærkers sammenlignelige præstationer

TireLog™ kan downloades på elleve sprog fra Google Play og App Store. I de nordiske lande er engelsk og finsk til rådighed.

Baggrunden for Michelin Tire Care
Michelin samarbejder med transportfirmaerne for at analysere deres måde at arbejde på, identificere deres behov og udvikle innovative tjenester. I dag tilbyder Michelin meget mere end bare dæk, uanset hvor højtydende de er. Michelin tilbyder således også transportfirmaerne en række digitale løsninger tilpasset deres forventninger.

Michelin Tire Care hjælper kunderne til bedst muligt at udnytte de ofte uudnyttede præstationer, som Michelin har indbygget i sine dæk.

• I Europa udskiftes dækkene, som om de var slidt op, når der gennemsnitlig er 4,8 mm mønster tilbage, selv når kravene til mønsterdybden er 1-2 mm, afhængig af nationale regler. Hver mm mønsterdybde svarer til 15-20.000 kilometer for transportfirmaet. Dette viser tydeligt det antal kilometer, der går tabt.
  • Skønsmæssigt 15 procent af dækkenes potentielle præstationer forbliver uudnyttede. Det betyder tilsvarende et hul på 15 procent i transportfirmaets dækbudget.
  • At køre med for lavt lufttryk betyder - ud over øget dækforbrug - øget brændstofforbrug.
  • Endelig kan det konstateres, at en tredjedel af lastvognes havarier har med dækkene at gøre (kilde ADAC), og at 90 procent af disse hændelser kan undgås med en effektiv overvågning af dæktrykket (kilde TMC).

I dag foregår dækkontrollen hovedsagelig manuelt, hvilket af tidsmæssige årsager begrænser antallet af kontroller. Desuden er den information, som indsamles, hverken automatisk, pålidelig eller hurtig.

Effektiv overvågning af dækomkostningerne med digitale værktøjer indebærer derfor en betragtelige forretningsfordel. Den digitale løsning, som er udviklet, reducerer markant den tid, der bruges på kontrol af dækkene. Takket være muligheden for at spore dækkene kender transportfirmaerne den præcise status for deres dæk og det umiddelbare behov. Det gør det også lettere at forudse bestillinger og planlægge de tidspunkter, hvor køretøjerne holder stille.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk