Michelin leverer dæk til Airbus A350 XWB

Michelin skal forsyne Airbus A350 XWB med sit radialdæk MICHELIN Air X NZG (Near Zero Growth).

Airbus har besluttet at benytte Michelins radialdæk til landingsstellet på det nye europæiske fly med ekstra bred krop. For at modsvare kravene fra Airbus og de to virksomheders fælles kunder var Michelin nødt til at klare en række udfordringer, blandt andet hurtig levering, fuldt udviklede produkter ved første prøveflyvning, lavere driftsomkostninger og mindre miljøpåvirkning.

MICHELIN Air X NZG vejer cirka 20 procent mindre end dæk, som er fremstillet med traditionel teknik, og dækkene bidrager til at gøre Airbus A350 mere brændstofeffektiv og mindsker samtidig miljøpåvirkningen. Ud over at mindske totalvægten på det nye europæiske fly fremviser MICHELIN Air X NZG dækkene også en overlegen robusthed i drift.

Michelin har været leverandør til Airbus siden 1983 og udstyrer alle Airbus' forskellige passagerfly med dæk, lige fra A300 til A380.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Om os

Michelin er en førende dækproducent engageret i at bidrage til at forbedre bæredygtige transporter af varer og mennesker gennem fremstilling, distribution og markedsføring af dæk til alle typer køretøjer. Michelin tilbyder også innovative virksomhedsløsninger og digitale rejsetjenester samt udgiver rejse-, hotel- og restaurantguider og vejkort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 112.300 medarbejdere, heraf ca. 300 i Norden, og 68 produktionsanlæg i 17 lande. Virksomhedens teknologicenter for forskning og udvikling har aktiviteter i Europa, Nordamerika og Asien. Hvis du vil have mere information, kan du gå ind på vores hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.dk