Michelin leverer den nye generation af dæk til Boliden

Michelin lancerer nu det nye Michelin XDR3 til stive dumpere og lancerer samtidig de første dæk til Bolidens kobbermine Aitik. Sammenlignet med forgængeren Michelin XDR2 leverer det nye Michelin 40.00 R57 XDR3 en levetid, der er mindst ti procent længere.

De nye dæk Michelin 40.00 R 57 og 53/80 R 63 XDR3 er udviklet til stive dumpere, som bruges i åbne dagbrud. En af de største udfordringer, mineindustrien står over for i dag, er at kunne reducere omkostningerne ved at arbejde mere effektivt, uden at det påvirker sikkerheden på arbejdspladsen, og dermed forbedre lønsomheden.

Det nye Michelin XDR3 er udviklet med tre nye innovationer, som bidrager til en mindst ti procent længere levetid sammenlignet med forgængeren Michelin XDR2.

Et revolutionerende nyt dækmønster
Sammenlignet med forgængeren giver det nye dækmønster flere fordele.

- Bedre slidstyrke på grund af bedre varmeafledning, idet slidbanen er 8 grader Celsius koldere.
- Mere gummi i slidbanen er i kontakten med underlaget, hvilket mindsker slitagen og giver bedre fordeling af trykbelastningen i kontaktfladen på grund af det lavere marktryk.
- Mønsterklodserne på skuldrene låser hinanden ved kurvekørsel, hvilket yderligere mindsker dækslitagen.

Fire nye innovative gummiblandinger
En ny blandingsproces garanterer en mere homogen sammensætning af gummiblandingen, hvilket øger slidstyrken. Hver type gummiblanding tilbyder særlige egenskaber, som er tilpasset forholdene på arbejdspladsen og anvendelsesområdet, fra stor slidstyrke til høj hastighedskapacitet.

Korrosionsbestandige stålkabler
De stålkabler med stor styrke, som bruges i dækkenes arbejdslag og karkasse, er ti procent stærkere end i XDR2 og isolerede med gummi for at forhindre spredning af korrosion ved skader, hvilket forlængere dækkets levetid.

Michelin XDR3 er desuden forberedt for MEMS[1]. Det betyder, at det er muligt hurtigt og nemt at installere den nyeste slags sensorer for at kunne overføre oplysninger om temperatur og lufttryk i realtid.

Michelins forsknings- og udviklingsteam har brugt mere end seks år på at udvikle dette nye dæk for at være helt sikre på, at det opfylder kundernes forventninger og behov. I løbet af den omfattende testproces er der tilbagelagt mere end 25 millioner kilometer - det svarer til 625 gange rundt om jorden.

Michelin 40.00 R 57 XDR3 blev lanceret i september 2016, og 53/80 R 63 kommer i januar 2017.

Till fotos:

[1] Michelin Earthmover Management System

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk