MICHELIN Pilot Super Sport dæk til Ferrari F12berlinetta

MICHELIN Pilot Super Sport, verdens hurtigste serieproducerede dæk på bane[1], monteres nu på Ferraris hurtigste bil – Ferrari F12berlinetta.

Ferrari har endnu en gang valgt Michelins dæk til originalmontering på sin seneste kreation, den lynhurtige Ferrari F12berlinetta. Tidligere har Michelins dæk også været standard på Ferrari 599 GTO og FF.

Det er ikke uden grund, at Ferrari har valgt Michelin. Der har nemlig siddet dæk fra Michelin på vinderbiler i verdens hårdeste motorløb, Le Mans, de seneste 14 år.

MICHELIN Pilot Super Sport er produkt af de erfaringer, Michelin har indsamlet i disse 24 timers løb.

Michelin har udviklet gummiblandinger, som garanterer sikre og præcise køreegenskaber under alle kørselsforhold. Alt sammen for at udnytte F12berlinettas 6,3 liters 740 hestes V12 motor.

Twaron® -bælte

• Ved meget høje hastigheder sikrer Twaron®-bæltet større stabilitet ved bedre kontrol og mere jævn fordeling af centrifulgalkræfterne. Det giver større stabilitet i dækkets skuldre.
  • Twaron®-bæltets fibre er fem gange stærkere end stål.

Dual-Compound teknologi

• Er en ny fordeling af to forskellige gummiblandinger i kontaktfladen på dækkets inder- og yderside.
  • Ydersiden består af karbonforstærket gummiblanding med en ekstrem holdbarhed på baner med mange sving.
  • Indersiden består af en gummiblanding, som er optimeret til kørsel på vådt underlag og giver godt vejgreb.

Variable Contact Patch 2.02

• Uanset om dækket kører lige ud eller gennem et sving, er kontaktfladens størrelse altid den samme.

De MICHELIN Pilot Super Sport dæk, der er udviklet til den nye Ferrari F12berlinetta, har dimensionerne 255/35 ZR 20 for og 315/35 ZR 20 bag.

[1] Sammenlignet med sine fem nærmeste konkurrenter havde dækket i test udført i 2010 af den uafhængige testorganisation TÜV SÜD Automotive den hurtigste omgangstid på tør bane med dæk i dimensionerne 245/40 ZR 18 Y og 235/35 ZR 19 Y.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.