MICHELIN Power Pure SC Radial: Nyt superdæk til moderne scooterførere

Udviklingen på scooterområdet foregår i et rasende tempo, og scooterne bliver mere og mere kraftfulde med cylindervolumener på 350, 500, 650 og endda op til 850 kubik. Med modellerne i den seneste generation kan scooterførerne lige så nemt køre stærkt på motorvejene som krydse sig vej gennem bytrafikken. Nu præsenterer Michelin verdens første tokomponentradialdæk til scootere, som giver mere stabil kørsel, selv ved høje hastigheder.

Dagens big bore-scootere har en kapacitet på op til 70 hk og har mange ligheder med de traditionelle motorcykler. De kraftfulde scootere er meget populære, specielt i Sydeuropa, hvor den øgede efterspørgsel har medført, at markedet er øget med 87 procent de seneste fem år.

I takt med at motorerne bliver mere kraftfulde og den totale køreoplevelse stadig vigtigere, stiller nutidens scooterførere stadig større krav til deres dæk, den eneste del af scooteren som er i direkte kontakt med vejbanen. Gode dæk spiller desuden en stor rolle for sikkerheden.

Michelin lancerer derfor nu verdens første tokomponentradialdæk til scootere. Det er første gang, verdens bedste dækteknikker til tohjulede køretøjer er forenet i ét scooterdæk.

For big bore-førerne, hvoraf en tredjedel er tidligere motorcyklister, er køreoplevelsen vigtig, og de allerfleste vil have en sporty scooter, som er sjov at køre. For dem har MICHELIN Power Pure SC Radial dækkene mange fordele.

Fordelene ved radialdæk

• Radialteknikken, som benyttes ved produktion af MICHELIN Power Pure SC Radial dækkene, medfører, at dækkene er mere stabile ved høje hastigheder. Dækkets fremragende evne til at modvirke centrifugal vridning giver føreren en jævn kørsel, selv ved høje hastigheder – både på lige strækninger og i kurver, såvel som en bedre slidstyrke.
  • Michelins radialteknik gør dækkene lettere. Dette forbedrer på sin side accelerationen og mindsker brændstofforbruget ved normal brug.
  • Med radialteknikken fremmer Michelin udviklingen af big bore-scootere. Den eneste mulighed for at kunne forbedre scooterførernes køreoplevelse, uden at det går ud over sikkerheden, er at bruge dæk, som kan klare større kraft ved højere hastigheder - noget som MICHELIN Power Pure SC Radial kan.

Den tokomponentteknik, som benyttes i MICHELIN Power Pure SC Radial dækkene, har tre fordele:

• Den bløde gummiblanding på dækkets skuldre giver ekstra greb i kurver.
  • En hårdere slidbane midt på dækket kan køre flere kilometer og forbedrer trækkraft og bremseegenskaber.
  • Tokomponentteknikken sikrer, at dækket slides jævnt, uanset hvor intensivt det bruges.

To nye størrelser på linje med markedets behov
MICHELIN Power Pure SC Radial dæk sælges i flere forskellige størrelser, og fås nu også i to nye dimensioner, som passer til Yamaha T-Max 530 samt BMW C600 Sport og C650 GT, der blev lanceret for nylig. De nye størrelser er:

• 120/70 R 15 (for)
  • 160/60 R 15 (bag)

For yderligere information kontakt venligst:
Markedschef motorcykeldæk Michelin Nordic: Anders SVENSSON
Mobil: +46 70 650 75 38, E-mail: anders.svensson@se.michelin.com

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 115.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Michelin lancerer nu verdens første tokomponentradialdæk til scootere
Anders Svensson, Markedschef motorcykeldæk Michelin Nordic