MICHELIN ROAD 5

Motorcyklister stoler på det i dag – og endnu mere i morgen

Michelin har løftet præstationerne for sin dækserie Sport Radial til et nyt og højere niveau med det nye Michelin Road 5. Det spændende nye dæk er en videreudvikling af Michelin Pilot Road 4, som har været det ubestridte referencedæk inden for sportstouringdæk på det europæiske marked med mere end 1,5 millioner solgte dæk siden lanceringen for fire år siden.

I en intern bedømmelse, hvor det nye dæk blev sammenlignet med sine vigtigste konkurrenter, havde Michelin Road 5 det bedste vejgreb på våde vejbaner. Og det bliver ved med at levere på våde vejbaner[1] gennem hele sin levetid, eftersom Michelin Road 5 har lige så korte bremselængder, når det har kørt mere end 5.000 kilometer, som Michelin Pilot Road 4[2] har, når det er nyt. Ud over disse forbedringer kombinerer Michelin Road 5 optimalt vejgreb på tørre vejbaner med overlegen stabilitet og rigtig gode køreegenskaber sammenlignet med sine rivaler, det vigtigste for ejere af sportstouringmaskiner.

Michelin Road 5, bedre greb på våde vejbaner sammenlignet med sine 5 vigtigste konkurrenter
Kombinationen af tre teknologier har bidraget til, at Michelin Road 5 i en ny, intern sammenligning med dækkets fem vigtigste konkurrenter giver det bedste vejgreb på våde veje.

Michelin Road 5 opnår dette præstationsniveau takket være:

• Den seneste generation af gummiblandinger
  • Dual compound-teknik (MICHELIN 2CT og MICHELIN 2CT+ tokomponentteknologi)
  • Et dækmønster med lameller

Frem til og med 5.000 kilometers kørsel har Michelin Road 5 lige så kort bremselængde på vådt underlag som et nyt Michelin Pilot Road 4[3]
Ikke overraskende kræver motorcyklister gode bremser. For at leve op til dette krav forbedrer Michelin bremseegenskaberne på sine sportstouringdæk på våde veje ved at sørge for, at bremselængden forbliver kort over tid. Selv efter 5.000 kilometers kørsel standser det delvist slidte Michelin Road 5 på samme korte afstand som et nyt Michelin Pilot Road 4.

For at opnå disse præstationer har Michelin bragt lamelteknologien Michelin XST X, som er udviklet til biler, et skridt videre takket være Michelin XST Evo-teknologien, som med en blanding af lameller og dækmønster er udformet til at skære gennem vandfilmen og forbedre dækkets evne til at dræne vand. I kraft af, at lamellerne i Michelin XST Evo-teknologien bliver bredere, når de slides, bevarer dækket sin evne til at dræne vand.

Perfekt greb på tørre veje, stabilitet og livlighed giver endnu mere køreglæde
Ud over at optimere grebet på våde veje har Michelin Road 5 et godt vejgreb på tørre veje og overlegen stabilitet sammenlignet med de vigtigste konkurrenter samt rigtig gode køreegenskaber på vejen[4], igen takket være en kombination af teknologier.

• Grebet på tørre veje skyldes hovedsagelig brugen af den seneste generation af gummiblandinger
  • MICHELIN ACT+, en revolutionerende opbygning af karkassen, som giver Michelin Road 5 uovertruffen stabilitet lige ud og i kurver sammenlignet med konkurrenterne samt rigtig gode køreegenskaber[5].

Michelin understreger, at man ønsker at sikre konsekvente præstationer over tid. Som følge heraf – og takket være de forskellige teknologier, der benyttes – har den nye serie af sportstouringdæk fortsat gode præstationer, selv når de er slidt. For motorcyklister betyder det større sikkerhed, tillid og køreglæde.

Det nye Michelin Road 5 fås i 11 dimensioner
Inklusive fire forskellige dimensioner af udgaven til kørsel i terræn – og salget af dækket begynder fra januar 2018.

Michelin Road 5a

Michelin Road 5 Trail

[1] Baseret på en certificeret intern test på Michelins testanlæg i Fontange, Frankrig, i oktober 2017, hvor man sammenlignede MICHELIN ROAD 5 med METZELER Roadtec 01, DUNLOP Road Smart 3, CONTINENTAL Road Attack 3, PIRELLI Angel GT og BRIDGESTONE T30 EVO (for: 120/70 ZR 17/bag: 180/55 ZR 17) monteret på en Suzuki Bandit 1250.
[2] Baseret på en certificeret intern test på Michelins testanlæg i Ladoux, Frankrig, i oktober 2017, hvor man sammenlignede MICHELIN ROAD 5, som havde kørt 5.636 km, med nye MICHELIN ROAD 4.
[3] Baseret på en certificeret intern test på Michelins testanlæg i Ladoux, Frankrig, i oktober 2017, hvor man sammenlignede MICHELIN ROAD 5, som havde kørt 5.636 km, med nye MICHELIN ROAD 4.
[4] Baseret på en test bestilt af Michelin og udført af MTE Test Center i oktober 2017, hvor man sammenlignede MICHELIN ROAD 5 med METZELER Roadtec 01, DUNLOP Road Smart 3, CONTINENTAL Road Attack 3, PIRELLI Angel GT og BRIDGESTONE T30 EVO (for: 120/70 ZR 17/bag: 180/55 ZR 17) monteret på en Kawasaki Z900, som samlet set viste overlegne præstationer på tørre veje (bedst hvad når det gælder stabilitet, delt første plads med Pirelli Angel GT når det gælder smidighed og på andenplads når det gælder greb på tørre veje).
[5] Baseret på en certificeret intern test på Michelins testanlæg i Ladoux, Frankrig, i oktober 2017, hvor man sammenlignede MICHELIN ROAD 5, som havde kørt 5.636 km, med nye MICHELIN ROAD 4.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk