MICHELIN SprayBib - Nyt dæk til sprøjter

MICHELIN SprayBib bygger på Michelins Ultraflex-teknologi, som betyder, at mere last kan køres med lavere lufttryk. Lavere lufttryk mindsker jordpakningen og dermed indvirkningen på høsten.

For at øge jordbrugernes produktivitet bygger fabrikanterne af jordbrugsmaskiner stadig større maskiner. De nyeste selvkørende sprøjter er op til 50 meter brede. Bredere maskiner betyder tungere maskiner og dermed øget jordpakning.

For at mindske jordpakningen under brugen af disse maskiner har Michelin introduceret MICHELIN Ultraflex Technologies i et helt nyt sortiment af dæk, hvor MICHELIN SprayBib indgår. MICHELIN SprayBib mindsker jordpakningen, reducerer brændstofforbruget og har en længere levetid[1].

Eftersom selvkørende sprøjter ofte er forsynet med smalle dæk, har de tendens til at forårsage dybe spor i jorden. Dette på et tidspunkt, hvor jorden ofte er skrøbelig, og hvor afgrøderne er på et tidligt stadium af deres vækst. MICHELIN SprayBib gør det muligt at køre med op til 35 procent lavere lufttryk end dæk med traditionel teknologi på samme fælg. Rent praktisk betyder dette, at når et traditionelt dæk kan bære 5,8 ton ved 5,5 bar, så kan MICHELIN SprayBib bære samme vægt ved 4,6 bar. Lavere lufttryk mindsker spordannelsen i marken og maskinernes påvirkning af høsten.

Lavere lufttryk giver også bedre trækkraft takket være en større kontaktflade. Med en større kontaktflade og et mere effektivt mønster gør MICHELIN SprayBib det muligt for jordbrugerne at arbejde hurtigere, samtidig med at brændstofforbruget reduceres.

Det nye MICHELIN SprayBib kan køre op til 65 km/t på landevej med en last på op til 6.500 kg pr. dæk. Den nye udformning af dækkets mønsterklodser mindsker vibrationerne i førerhuset og bidrager til bedre komfort.

MICHELIN SprayBib fås originalmonteret på førende mærker af selvkørende sprøjter fra starten af marts 2011. Dækket vil også kunne fås på eftermarkedet i løbet af andet halvår 2011.

[1] Sammenlignet med dæk, som fremstilles med traditionel teknik.

Nærmere information fås ved at kontakte:
Markedschef Michelin Nordic, landbrugsdæk:
Nurgül Atayer
Telefon: +46 8 709 07 20, mobil: +46 70 250 48 52, E-mail: nurgul.atayer@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.