Michelin tilbyder sikrere bustransporter under OL i London

I forbindelse med de Olympiske Lege i London 2012 præsenterer Michelin et dæk, som kan "kommunikere". Ved at kombinere TPMS-systemet (Tire Pressure Monitoring System) og en RFID-chip (Radio Frequency IDentification) gør Michelin det muligt for buschauffører at forbedre sikkerheden i bussernes dæk og direkte optimere både køretøjets mobilitet og dermed også de rejsendes.

Denne løsning[1], som sidder i MICHELIN X InCityTM dækket, gør det nemt at kontrollere dæktryk og temperatur. Desuden bliver en sporbarhed mulig, som effektiviserer og sikrer overvågningen, så længe dækket sidder på køretøjet.

Ved at integrere en RFID-chip i sine dæk har Michelin skabt en elektronisk forbindelse fra dækket til et databehandlingssystem. RFID-chippen behøver ikke noget batteri, eftersom den får strøm fra de elektromagnetiske bølger, som genereres under dataindsamlingen.

- Normalt tager det i gennemsnit 15 minutter at kontrollere et busdæks lufttryk og stand. Med MICHELIN dæk, som "kommunikerer", går kontrollanten bare forbi køretøjet med en elektronisk læser, som indsamler data langt hurtigere. Samtidig overføres det enkelte dæks unikke id-nummer fra RFID-chippen. Det betyder, at kontrollanten ikke kun kan foretager kontroller hurtigere og mere effektivt, men også at sporbarheden garanteres i hele dækkets levtid takket være RFID-chippen, siger Peyman Sabel, nordisk salgschef for Michelin Fleet Solutions.

Fordele ved RFID-løsningen
Dæk, som har det korrekte lufttryk, hjælper med at mindske brændstofforbruget og udslippet af kuldioxid. Michelin vurderer, at et dæk med et lufttryk, som er 1 bar lavere end det anbefalede, øger brændstofforbruget med op til 0,4 liter pr. 100 km. At have dæk med et lufttryk tilpasset belastning og anvendelsesforhold hjælper også med et reducere slitagen.

- 75 procent af alle dækrelaterede uheld og problemer skyldes langsomme utætheder. Eftersom Michelins nye løsning gør det muligt nemmere at foretage hyppigere inspektioner af dæktryk og temperatur, kan ansvarlige for vognparker hurtigere opdage, at de har problemer. Det betyder, at de kan undgå et af de største problemer i denne branche, nemlig havarier, fortsætter Peyman Sabet.

Tal omkring RFID-/TPMS-løsningen
33.000 busser er omfattet af en serviceaftale (80 procent af Englands busmarked).
100 procent markedsandel på fire ud af fem af de største britiske bustransportvirksomheder og en andel på 50 procent for det femte[2].
85 procent af alle Londons busser er udstyrede med MICHELIN dæk.
1.200 dæk med RFID-chip vil blive monteret på Londons busser frem til slutningen af 2012.
50.000 dæk med RFID-chip er allerede blevet fremstillet for at verificere alle testfaser.
6 milliarder kørte kilometer for at teste løsningen.
0,2 gram er vægten på en RFID-chip.
5 cm er længden på en RFID-chip inklusive antennen.
7 år tog det at udvikle og verificere denne nye teknik.
20 patentfamilier har Michelin indgivet ansøgning for i forbindelse med udviklingen.

För bilder:

[1]  Løsningen er foreløbig et pilotprojekt, som testes på busserne i London under OL 2012.
[2] Interne tal fra Michelin.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 115.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Peyman Sabet, nordisk salgschef for Michelin Fleet Solutions