Michelin udstyrer Renault ZOE med specialdæk til elbiler

En ny elbil med innovativ teknik og nye lavenergi-dæk. Alt ved Renault ZOE er nyt. Også dækkene, MICHELIN ENERGY ™ E-V, som er originalmonteret på den nye elbil, der får præmiere på biludstillingen i Genève.

Det nye dæk er produkt af et firårigt forsknings- og udviklingssamarbejde mellem Michelin og Renault. Her har sigtet været at optimere elbilens energieffektivitet og rækkevidde - to afgørende faktorer for moderne elbiler.

Alle Renault ZOE-modeller med 15 og 16 tommers dæk bliver leveret med de nye MICHELIN ENERGY ™ E-V. Dækket er en af flere vigtige nyskabelser, som Renault har anvendt for at maksimere den nye el-bils rækkevidde.

Seks procent
Det særlige ved Michelins dæk er, at det har en særlig høj energieffektivitet. Gummiblandingen, mønsterdesignet og sidevæggene er specielt tilpasset ZOEs høje drejningsmoment.

I tests har MICHELIN ENERGY ™ E-V hjulpet med til at forbedre Renault ZOE rækkevidde med op til seks procent – afhængig af kørestil, hastighed, rute-, vej- og vejrforhold.

Michelins målsætning er at udvikle dæk, der reducerer bilers energiforbrug uden at gå på kompromis med højeste standard inden for sikkerhed, specielt vejgreb på våd vej, og dækkets holdbarhed.

Dækkets rolle i optimering af elbiler
Dæk har stor betydning for energiforbruget i alle biler. Men i en elbil står dækkene for op til 30 procent af energiforbruget. Det skyldes, at et dæk deformeres ved hver rotation, når det kommer i kontakt med vejen. Herved opvarmes dækkets forskellige komponenter og en del af motorenergien går tabt.

Ved at reducere varmeopbygningen i dækket reducerer MICHELIN ENERGY ™ E-V således bilens energiforbrug. Samtidig har dækkets gummi den særlige egenskab, at kontaktfladen mellem vej og dæk opvarmes hurtigt, når bremserne aktiveres. Derved bliver gummiet blødere og tager bedre fat i vejen. Det begrænser bremselængden.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.