Michelin viser fremtidens landbrugsdæk på Borgeby Fältdagar

I løbet af Borgeby Fältdagar den 26.-27. juni viser Michelin en prototype på traktordækket MICHELIN AxioBib IF 850/75 R 42 for første gang i Sverige. Dækket er det største dæk i Michelins program og er 2,32 meter højt og har en lastekapacitet på 9,5 ton.

- For at imødekomme efterspørgslen på øget kapacitet bliver landbrugsmaskinerne hele tiden større. Prototypen på MICHELIN AxioBib 2m32 er fremstillet til meget motorstærke traktorer på 350 hk og derover, siger Nurgül Atayer, markedschef for landbrugsdæk hos Michelin i Norden.

MICHELIN AxioBib 2m32 er helt på linje med kommende tendenser inden for fremtidens jordbrug. Til de endnu mere kraftfulde traktorer, vi har i dag (fra 160-220 hk til 220-280 hk, 260-350 hk og nu senest mere end 350 hk) leverer Michelin større og større dæk (fra 1,95 til 2,05 meter, 2,15 meter og endelig 2,32 meter).

MICHELIN AxioBib IF 850/75 R 42 bygger på Michelins Ultraflex-teknologi, som gør det muligt at klare tungere laster ved et lavt lufttryk (op til 0,8 bar lavere sammenlignet med traditionel dækteknologi). Dette medfører mere trækkraft, lavere brændstofforbrug og mindre jordpakning. Med denne nye tekniske og innovative produktudvikling tilbyder Michelin en konkret løsning på landbrugernes behov for at øge produktiviteten og samtidig beskytte jorden.

Forskning og Udvikling
Landbrugsdækkets slidbane består sædvanligvis af mønsterklodser, som er anbragt i to V-formede rækker. Men det er ikke alene udformningen af slidbanen, som adskiller dæk. For at lave et dæk, som skiller sig ud fra konkurrenterne, og for at imødekomme landbrugernes behov, skal alle detaljer overvejes - alt fra slidstyrken i slidbanen og den vinkel, klodserne griber jorden med, til kvaliteten af kanttråden og gummiblandingen.

Michelin har med dette konceptdæk taget yderligere et skridt videre i udviklingen og ændret dækmønsteret for at kunne levere større præstationer. Dækket er bare et af mange eksempler, hvor Michelin udvikler effektive løsninger, der tilgodeser modstridende krav, som for eksempel at udvikle et dæk, der kan arbejde på både hårdt og blødt underlag og på skrånende jord.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Nurgül Atayer, markedschef for landbrugsdæk hos Michelin i Norden