MICHELIN X MultiWay 3D – fleksibilitet til vognmændene

MICHELIN X MultiWay 3D er en ny dækløsning til træk- og foraksler på køretøjer som hovedsageligt benyttes til regionale transporter, men hvor der til tider også kan forekomme langdistancetransporter. MICHELIN X MultiWay 3D er M+S-mærket og kan anvendes hele året rundt.

MICHELIN X MultiWay 3D er en ny dækløsning, som nu lanceres i dimensionerne 315/70 R 22.5 og 315/80 R 22.5 til både træk- og foraksel. MICHELIN X MultiWay 3D har to helt nye innovationer:

1. Delta-lameller, som er en helt ny type mønster til dæk på forakslen, og som reducerer tå-hæl-slitage takket være et retningsbestemt mønster, når dækket er nyt. Lamellens udformning giver øget stabilitet i mønsterklodsen, selv ved kurvekørsel, samt et forbedret greb.

2. TowerPump-kanaler i dækket til trækakslen opsuger den eventuelle tynde film af vand mellem mønsterklodsen og vejbanen og giver dermed øget kontakt mellem dækket og vejbanen. Vandet drænes derefter væk, når dækket roterer.

Fleksibilitet og alsidighed var nøgleordene under udviklingen af MICHELIN X MultiWay 3D.

– MICHELIN X MultiWay 3D er udviklet for at opfylde vores kunders ønsker. De vil have et dæk, som passer til blandet kørsel med for eksempel langturskørsel om natten, men som fungerer lige så godt til eksempelvis lokal distribution af last i dagtimerne. MICHELIN X MultiWay 3D er - som navnet antyder - et dæk, som har et bredt anvendelsesområde, siger Mads Fisker Knudsen, salgschef for lastvognsdæk i Danmark.

Med MICHELIN InfiniCoil, et langsgående, ubrudt karkasselag, kan MICHELIN X MultiWay 3D 315/70 R 22.5 klare et tryk på forakslen på 8 ton. Det betyder, at køretøjer til lokal distribution (med eksempelvis et tungt køleaggregat monteret) kan bruge en lettere og lavere dækløsning og samtidig øge lastvægten.

Dækomkostningerne for vognmandsforretningerne rundt om i Europa er cirka 2,3 procent af de totale omkostninger til køretøjet, mens brændstofomkostninger forbundet med transporterne når op på mellem 25 og 30 procent. Eftersom hver tredje tankning af en lastvogn bruges til at overvinde dækkets rullemodstand, svarer en reduktion af rullemodstanden til store brændstofbesparelser. Ved at bruge samme Energy Flex karkasse om i MICHELIN X Energy SaverGreen er det lykkedes os at reducere rullemodstanden med 25 procent [1] , hvilket indebærer, at brændstofforbruget kan mindskes med hele otte procent.

- MICHELIN X MultiWay 3D er et regionaldæk med rigtig gode egenskaber, også hvad angår rullemodstand. Det giver forbedret brændstoføkonomi og dermed mindsket udslip af kuldioxid. Når der stilles krav til mere miljøvenlige transporter, er dækkene et vigtigt element, afslutter Mads Fisker Knudsen.

[1]   Op til 25 procent mindre rullemodstand på dimension og position sammenlignet med E2+ og DN2 Grip segmentet.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Om os

Michelin er en førende dækproducent engageret i at bidrage til at forbedre bæredygtige transporter af varer og mennesker gennem fremstilling, distribution og markedsføring af dæk til alle typer køretøjer. Michelin tilbyder også innovative virksomhedsløsninger og digitale rejsetjenester samt udgiver rejse-, hotel- og restaurantguider og vejkort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 112.300 medarbejdere, heraf ca. 300 i Norden, og 68 produktionsanlæg i 17 lande. Virksomhedens teknologicenter for forskning og udvikling har aktiviteter i Europa, Nordamerika og Asien. Hvis du vil have mere information, kan du gå ind på vores hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.dk