Michelindæk vinder i TÜV SÜDs test af brændstofeffektivitet

MICHELIN X®LINEEnergy placerer sig i top i en test af brændstofeffektiviteten hos lastvogne ved fjerntransporter gennemført af TÜV SÜD Automotive.

Testen er den anden inden for kort tid, hvor Michelin placerer sig som vinder. Denne gang er det MICHELIN X®LINE™Energy™ dækkene, som er blevet testet mod fire førsteklasses konkurrenters dækløsninger. På begæring af Michelin og under virkelige anvendelsesforhold organiserede TÜV SÜD denne sammenlignende test af brændstofeffektiviteten.

Ifølge testen[1] havde MICHELIN X®LINE™Energy™ 1,84 liter lavere brændstofforbrug pr. 100 km sammenlignet med den mindst brændstofeffektive dækløsning og 1,2 liter lavere end gennemsnittet. Det svarer til en besparelse på op til ca. 15.000 kr. pr. år for en lastvogn, som kører 130.000 km pr. år.

- Vi arbejder konstant på at udvikle vores dæk og stræber altid efter at være på forkant, når det gælder TCO (Total Cost of Ownership) og miljøpåvirkning. Med MICHELIN X®LINE™Energy™ bringer vi brændstofeffektiviteten ved fjerntransporter op på helt nye niveauer, siger Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastvognsdæk hos Michelin i Norden.

Michelin har siden 1992 være pioner inden for udviklingen af dæk med lavt brændstofforbrug, og MICHELIN X®LINE™Energy™ tilhører den femte generation af brændstofeffektive dæk.

MICHELIN X®LINE™Energy™ blev lanceret på erstatningsmarkedet i februar 2013, fire måneder efter introduktionen som originalmontering på lastvogne fremstillet af Renault Trucks og Volvo Trucks.

Michelin investerer hvert år over 5,4 millioner kroner og har over 6.600 ansatte, som arbejder med forskning og udvikling på tre kontinenter. Eksempelvis kører man levetids- og udholdenhedstest på veje svarende til 1,8 milliarder kilometer pr. år, hvilket svarer til en helt gang rundt om jorden hvert tolvte minut.

[1] TÜV SÜD Automotives test blev gennemført i juni 2013 med en Mercedes Benz Actros 1842 udstyret med nye dæk. Lastvognene fik en last på 40 ton og blev testet på en strækning 238 km nordøst for München på et bjerg mellem 320 og 480 m.o.h. Lastvognen blev udstyret med dimensionen 315/70 R22.5 og anhængeren med 385/55 R 22.5. Lufttryk: 8,4 bar (styrende aksel), 7,7 bar (trækkende aksel) og 9,0 bar (anhængeraksel). Hver dækopsætning blev testet to gange.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastvognsdæk hos Michelin i Norden