Præmiere på verdens største traktordæk

På årets Borgeby Fältdagar viser Michelin verdens største traktordæk for første gang i Norden. Dækket, som er på vej til en kunde i Danmark, måler 2,32 meter i højden og klarer 10,6 tons per dæk.

Under den årlige, svenske mark- og maskinmesse, Borgeby Fältdagar, viser Michelin sit AxioBib IF 900/65 R46 frem for første gang i Norden. Det sker i dagene den 24-26. juni i Borgeby lidt nord for Malmø.

Dækket, der er verdens største traktordæk, viderefører Ultraflex teknologien, som Michelin udviklede i 2003 for at undgå strukturskader. Teknologien gør det muligt at klare tunge laster på meget lavt dæktryk (op til 0,8 bar lavere end traditionelle traktordæk).

Det betyder bl.a. bedre greb i jordunderlaget, lavere brændstofforbrug og mindre komprimering af jorden under tung vægt, da vægten fordeles bedre.

Hele otte stk. af Michelins gigantiske traktordæk er faktisk på vej til en kunde i Danmark. Dog i den 700 mm. brede version, som ifølge Michelin leveres inden for få uger.

Michelin AxioBib er produkt af et stort forsknings- og udviklingsarbejde. Dækket er udviklet i samarbejde med førende producenter af landbrugsudstyr, som New Holland, Deutz Fahr og Krone. I dag er Michelin verdens førende leverandør af radial landbrugsdæk. Selskabets vifte af traktordæk spænder fra 1,95m til 2,05m, 2,15m og altså 2,32m i højden.

Se mere her: http://www.borgebyfaltdagar.se

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk