Seks nye MICHELIN Bib Gourmand restauranter i Danmark

I dag præsenteres indholdet af den nye Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011 af dækproducenten Michelin. København bevarer sin status som nordens gastronomiske højborg, da ti restauranter i år har fået en stjerne. Dertil har seks nye restauranter fået udmærkelsen Bib Gourmand.

København er ubestridt Nordens gastronomiske centrum - det blev bekræftet endnu engang i den nye udgave af Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011. København har nu for niende år i træk været den by i Norden med flest stjernerestauranter, og i den nye Michelinguide har København 11 stjerner fordelt på 10 restauranter. København får oven i købet seks nye Bib Gourmand restauranter – en udmærkelse som indikerer veltillavet mad til en fordelagtig pris – hvilket gør at København totalt har 12 Bib Gourmand udmærkelser. Antallet af restauranter, som nævnes i guiden, er øget fra 49 i 2010 til 54 i år.

- En tendens vi ser, er, at interessen for ”good value for money” stiger og det kommer til udtryk i København med hele seks nye Bib Gourmand restauranter, siger Carl Stenson, informationschef hos Michelin i de nordiske lande.

Danske restauranter med stjerner i den nye Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011:
2 stjerner : Noma
1 stjerne :
AOC , Herman, Kokkeriet, Era Ora, Formel B, Kiin Kiin, Kong Hans Kælder, Søllerød Kro og The Paul

Hele seks nye restauranter har fået en Bib Gourmand-udmærkelse: Orangeriet, Relæ, Enomania, Mêlée, Søren K og Skovshoved. Tidligere har følgende restauranter modtaget Bib Gourmand udmærkelsen: Famo, Frederiks Have, Kanalen, Kødbyens Fiskebar, L’Altro og Le Sommelier,

1.557 hoteller og 1.771 restauranter i 44 byer og 20 forskellige lande
Hvert år rejser anonyme inspektører rundt i hele Europa og prøvespiser på restauranter og bor på hoteller. Inspektørerne betaler altid for deres mad og hotelovernatninger og aflønnes af Michelin – alt sammen for at bevare Guide MICHELINs uafhængighed, og for at inspektørerne skal få samme oplevelse som alle andre gæster.

I Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011 er der blevet plads til 1.557 hoteller (hvoraf 110 er nye) og 1.771 restauranter (199 nye) fra 44 byer og 20 lande. Kun 15 af disse restauranter har tre stjerner, 58 har to stjerner (hvoraf seks i år er nye) og 284 har 1 stjerne (heraf 39 nye). I år fejrer Guide MICHELIN Main Cities of Europe 30-årsjubilæum.

Allerede i år 1900 udkom den første Guide MICHELIN i Frankrig. Den blev uddelt gratis af dækproducenten Michelin til alle bilister i Frankrig for at gøre det nemmere at rejse. Den dag i dag er Michelins motto "Vejen frem", og det sammenfatter koncernens stræben efter at forenkle rejser ved at tilbyde dæk og gode restaurant- og hotelguider. Michelin publicerer i år 26 guider, som dækker 23 lande på tre kontinenter og som indeholder mere end 45.000 adresser.

Michelin’s forskellige guider er også tilgængelige på Viamichelin.com, som har mere end 400 mio. besøgende om året. Dertil kan Guide MICHELIN også downloades som iPhone og iPad app, hvor man kan finde restauranter fra alle Michelins europæiske guider inklusiv Main Cities of Europe guiden.

Informationschef Michelin Nordic: Carl Stenson
Telefon: +46 8 709 07 17, e-mail:
carl.stenson@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Om os

Michelin er en førende dækproducent engageret i at bidrage til at forbedre bæredygtige transporter af varer og mennesker gennem fremstilling, distribution og markedsføring af dæk til alle typer køretøjer. Michelin tilbyder også innovative virksomhedsløsninger og digitale rejsetjenester samt udgiver rejse-, hotel- og restaurantguider og vejkort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 112.300 medarbejdere, heraf ca. 300 i Norden, og 68 produktionsanlæg i 17 lande. Virksomhedens teknologicenter for forskning og udvikling har aktiviteter i Europa, Nordamerika og Asien. Hvis du vil have mere information, kan du gå ind på vores hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.dk