Super Volvo født med Michelin-dæk

Alle Volvo S60 og V60 Polestar, som fra juni 2014 kommer til salg verden over, leveres med ultra-high performance dækket, MICHELIN Pilot Super Sport 245/35 R 20, som standard.

Volvo Polestar Edition er Volvos hurtigste serieproducerede bil nogensinde. Med 350hk, leveret af den sekscylindrede T-6 motor, accelererer bilen fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. For at sikre den kraftfulde bil et solidt greb i vejen har Volvo valgt at tilbyde Michelins high performance dæk, MICHELIN Pilot Super Sport, som standard på alle Volvo Polestar Edition-biler.

Om beslutningen om at ’føde’ bilen med Michelins ultra-high performance dæk siger Henrik Fries, Project Manager på Volvo S60 og V60 Polestar: - MICHELIN Pilot Super Sport passer godt til Volvo S60 og V60 Polestar og leverer den høje performance, de heftige biler kræver.

MICHELIN Pilot Super Sport er den franske dækgigants ultra-high performance gadedæk. De originalmonteres i forvejen på nogle af verdens hurtigste sportsbiler. Dækket er udviklet på baggrund af den viden og erfaring, som Michelin har fra sit engagement i racersport. Bl.a. 24-timers løbet Le Mans, hvor de seneste 16 års vinderbiler har kørt på Michelin-dæk.

- MICHELIN Pilot Super Sport bygger på Michelins ’total performance’ strategi, der kombinerer godt greb på våd og tør vej med maksimal sikkerhed og holdbarhed. Det var denne kombination af egenskaber i ét dæk, som Volvo ledte efter til deres nye biler, siger Anders Svensson, Volvo OE Commercial Account Manager, Michelin.

Dækkets evne til at levere topegenskaber på alle de ønskede parametre samtidig stammer fra en unik kombination af tre teknologier, som er hentet direkte i Michelins motorsportsafdeling.

ARAMID FIBER
Aramid er en højdensitetsfiber. Den anvendes typisk i flyindustrien og i militært beskyttelsesudstyr, pga. en ekstrem holdbarhed. Fiberen er stærk og let på samme tid – fem gange stærkere end stål i samme vægt. Ved høj fart sikrer styrken i fiberbæltet, at centrifugalkraften kontrolleres bedre og at trykket fordeles mere jævnt i dækket. Resultatet er mere stabilitet i dækkets ’skuldre’.

BI-COMPOUND TEKNOLOGI
Teknologi oprindeligt udviklet til racerdæk. Bi-Compound benytter forskellige gummiblandinger på slidbanens inder- og yderside. Ydersiden har en carbon-forstærket gummiblanding, som giver stor holdbarhed i sving, mens indersidens gummiblanding er designet til at bryde vandspejlet ved våd vej og tilpasse sig selv små ujævnhed i vejen.

VARIABEL CONTACT PATCH 2.0
Med teknologien Variable Contact Patch 2.0 tilpasser dækkets kontaktflade med vejen sig skiftende køreforhold. Uanset om bilen køre lige ud eller i sving, er kontaktfladen mellem gummi og vej stort set konstant.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

MICHELIN Pilot Super Sport bygger på Michelins ’total performance’ strategi, der kombinerer godt greb på våd og tør vej med maksimal sikkerhed og holdbarhed. Det var denne kombination af egenskaber i ét dæk, som Volvo ledte efter til deres nye biler.
Anders Svensson, Volvo OE Commercial Account Manager, Michelin