Tid til sol og sommerdæk

Syv ud af 10 danske bilister fejrer forårssolen med at skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Men hvad er særligt vigtigt at huske, når sommerdækkene skal på? Michelin har samlet en række gode råd og tips til forårskåde bilister.

Det milde martsvejr har fristet mange bilister til at tænke i et tidligt skiftet til sommerdæk. Men, når sommerdækkene har stået opmagasineret et halvt år eller mere, er det vigtigt at kontrollere deres tilstand, slidbane og ikke mindst dæktrykket inden turen ud i solen.

– Det første du bør gøre ved skiftet fra vinter- til sommerdæk er at tjekke, at dine sommerdæk rent faktisk har en mønsterdybde, der ligger på den gode side af lovens krav på 1,6 mm. Det gælder, selv om du har haft dækkene opbevaret på dækhotel hos dit værksted. Vi anbefaler altid, at bilisterne overvejer nye dæk allerede inden slidbanen, når lovens mindstekrav, siger Peter Qvist, salgschef i Michelin Danmark.

Manglende viden om lovkrav
En undersøgelse lavet af Michelin i 2013 viste, at kun 54 pct. af bilisterne vidste, at den lovpligtige mønsterdybde i Danmark er 1,6 mm. Men slidte dæk er et problem, som skal tages alvorligt.

– Slidte, gamle dæk lægger mange meter til bremselængden. Det kan være lige præcis de meter, du behøver for at undgå en kollision. Særligt på våd vej øges bremselængden med overraskende mange meter på slidte dæk. Samtidig stiger risikoen for aquaplaning allerede ved en hastighed langt under fartgrænsen, forklarer Peter Qvist.

Tjek lufttrykket før påsketuren
Skal du ud og køre langt i Påsken så husk, at en bil fuldt lastet med familie og baggage faktiske kræver 10-15 pct. mere luft i dækkene end normalt. Korrekt tryk i dækkene på hver køretur minimerer risikoen for, at bilen skrider ud i sving eller ved undvigemanøvrer.

– Mange bilister kontrollerer kun lufttrykket, når de skifter hjul og lader det blive ved det. Vores anbefaling er, at du tjekker dæktrykket hver måned både sommer og vinter. Den gode nyhed, ud over den rent sikkerhedsmæssige, er, at korrekt dæktryk sparer brændstof og forlænger dækkets levetid, siger Peter Qvist.

Udskift gamle dæk
Hvor gamle er sommerdækkene egentlig? Som tommelfingerregel bør dæk, som er over fem år tjekkes af en fagmand mindst en gang om året. Er dækket over 10 år gammelt bør det udskiftes - også selv om mønsterdybden endnu ikke er nede på 1,6 mm. Forklaringen er, at gummiet i dækkene forringes over tid, så de bliver mere ufleksible og porøse over tid. Det svækker dækkets vejgreb og holdbarhed.

Dæks produktionsdato fremgår af dækkets sidevæg og angives med fire cifre (DOT). Et dæk mærket med ”1013” blev f.eks. produceret i uge 10, 2013.

Opbevar vinterdækkene rigtigt
Inden du pakker vinterdækkene væk, er et godt råd at vaske både fælg og dæk rene for salt og snavs. Derefter bør dækkene opbevares tørt, mørkt og ved stabil temperatur. Dæk monteret på fælg kan opbevares liggende eller stående, mens ’rene’ dæk skal opbevares liggende.

TYPISKE SPØRGSMÅL OMKRING DÆKSKIFTE

Hvad er mindste lovlige mønsterdybde?
1,6 mm for sommerdæk

Hvor måler jeg mønsterdybden?
I midten på dækkets slidbane, her er slitagen størst.

Hvor hårdt skal jeg spænde hjulmøtrikkerne?
Møtrikkerne skal sidde godt fast, men må ikke overspændes. Momentet er opgivet i bilens instruktionsbog. Er du i tvivl, så spørg hos dit dækcenter.

Hvad betyder det dækmærke, der findes på alle dæk?
Dækmærket viser dækkets egenskaber på en skala, der bl.a. kendes fra hårde hvidevare og elektronik.

Hvordan skal jeg opbevare mine dæk?
Tørt, mørkt, ved stabil temperatur og gerne liggende.

Hvad er korrekt dæktryk?
Det står i bilens instruktionsbog, i døren i førersiden eller på indersiden af tankdækslet. Er du i tvivl, så spørg hos dit dækcenter.

Hvor gamle er mine dæk?
Dækkets produktionsdato finder du på siden af dækket. Et dæk mærket ”1013” blev produceret i uge 10, 2013.

Hvornår er dækkene for gamle?
Dæk tåler langtidsopbevaring og ældes primært, når de slides. Er dækkene over 10 år gamle, bør de dog udskiftes.

MICHELINS TIPS TIL GODT DÆKSKIFTE

• Tjek, at dækmønsteret er på den gode side af lovens minimumskrav på 1,6 mm.
  • Tjek dækkets alder. Dæk over 10 år bør udskiftes uanset mønsterdybden.
  • Er dækket retningsbestemt, finder du en pil, som viser rulleretning på den sidevæg, der skal vende ud af.
  • Placer bilen på et plant underlag og brug autobukke, hvis du selv skifter til hjul. Læg dig aldrig ind under en bil, der kun er hævet op med en dunkraft.
  • Husk at løsne hjulmøtrikkerne inden du løfter bilen op. Så går den del af arbejdet lettere.
  • Spænd hjulmøtrikkerne en sidste gang, når bilen igen står med alle fire hjul på jorden.
  • Spænd med rigtigt moment – fast, men ikke så fast, at du hopper på skiftenøglen.
  • Tjek lufttryk, når du alligevel er i gang. Korrekt tryk i dækkene sparer brændstof og reducerer slitage.
  • Husk læren fra IKEA: Efterspænd hjulmøtrikker efter 50-100 kilometers kørsel, når du har skiftet hjul.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Peter Qvist, salgschef i Michelin Danmark