Microsoft løfter sløret for Windows Phone 7

Den 21. oktober er Microsofts længe ventede mobile styresystem Windows Phone 7 på gaden. Båret af en helt ny brugerflade vil Microsoft gøre mobiltelefonen til en mere individualiseret og underholdende enhed.

I en travl verden, hvor vi bruger stadigt mere tid på at stirre på mobilskærmen og ”tabbe” rundt, har Microsoft udviklet et styresystem, der giver overblik. Med Windows Phone 7 vil Microsoft af med de mange omveje, som i dag findes på mange smartsphones. En mobil skal være overskuelig, individualiseret og underholdende at bruge.

Windows Phone 7 giver en personlig oplevelse, hvor informationerne intuitivt præsenterer sig for brugeren. Målet er at give brugeren en logisk brugergrænseflade og kvalitet hele vejen rundt – både i selve styresystemet og de mange applikationer og spil, der kommer. Microsoft har med den nye mobilplatform ønsket at komme væk fra den udprægede opfattelse af, smartphones skal have mange hundredetusinder af applikationer. Det er kvalitet, der er vigtig, ellers bliver apps ikke brugt.

Gør op med ”smartphone-konventionerne”

Mobiltelefonoplevelsen bør være let, overskuelig og uden overflødige processer, der ofte ødelægger anvendelsen af smartphones. Med det integrerede Windows Live og via tredjepartstjenester er det fx muligt at samle alle billeder ét sted i stedet for man skal huske om billedet nu lå i en given mappe, på Skydrive eller Facebook.

“Vi har skabt et styresystem, der gør op med det, jeg vil kalde ”smartphone-konventionerne”, hvor man skal klikke mange gange og gennem mange processer i navigeringen for at finde den rette information. I Windows Phone 7 har vi gjort det hurtigt og intuitivt at finde lige netop den information, som brugeren ønsker prompte og præcist,” siger Henrik Kølle Petersen, der er divisionschef i Microsoft.

I udviklingen af Windows Phone 7 har brugerens individuelle behov været i fokus. For eksempel kan startskærmen tilpasses med såkaldte ”Live Tiles”, der viser det indhold, som brugeren selv har valgt. Med Live Tiles får brugeren konstant sine ønskede opdateringer i realtid – i alt lige fra nyheder og aftaler til statusopdateringer fra sociale medier som LinkedIN, Twitter, Live-universet og Facebook.

“Den værdi, Microsoft giver mobilkunder verden over, sætter nye standarder for mobilindustrien. HTC lancerer to nye smartphones med HTC Windows Phone 7 for at give vores kunder bedre mulighed for at vælge en telefon, der passer til netop deres behov. Vi tror ikke på, at én type telefon passer til alle,” siger Peter Frølund, direktør for HTC i Norden.

Mere underholdning på sigt

Underholdning via mobiltelefonen fylder stadig mere. På sigt vil det fylde endnu mere hos Windows Phone 7. I Danmark bliver mulighederne med Xbox Live lanceret senere. Mulighed for at købe musik og film via Zune-universet bliver lanceret, når rettighedsaftaler er på plads. Men allerede nu kan man afspille hele sin musiksamling på mobilen synkroniseret via computeren.

“Vi ville gerne tilbyde alle Windows Phone 7’s funktionaliteter i Danmark nu. Men vi er et lille land, hvilket betyder, at vi ikke står forrest i køen. Aftaler om musikrettigheder gennem Zune tager fx længere tid i Europa, fordi aftalerne skal laves i hvert land,” forklarer Henrik Kølle Petersen og uddyber, hvorfor Windows Phone 7 lanceres i hele verden nu:

“Microsoft Danmark har i lighed med de andre nordiske lande valgt at lancere fra starten til trods for forskydningen i tilgængelighed. Alle Zune-indkøbsmuligheder, Xbox Live-funktionaliteten og Marketplace kommer også til Danmark. Det er et spørgsmål om tid, så får danskerne adgang til hele Windows Phone 7-oplevelsen.”

En lækkerbisken for udviklere

Med Windows Phone 7 forsætter Microsofts 35 årige tradition for at bygge udviklingsplatforme, der giver partnere solidt fundament at bygge forretning på. Med Windows Phone 7 har Microsoft skabt en end-to-end udviklingsløsning med uddannelsesmateriale, et levende community, spændende udviklingsværktøjer og et pålideligt ”marketplace”-program, der alt sammen gør udviklingen af applikationer og spil lettere end nogensinde før. Udviklingsplatformen er såkaldt ”managed code”, der skal sikre en nem og hurtig måde at bygge applikationer af en høj kvalitet baseret på Silverlight og XNA framework.

Marketplace vil i Danmark blive åbnet for brugerne på et senere tidspunkt. For udviklerne er der allerede nu et økonomisk incitament for at udvikle til det nye mobile styresystem. Microsoft giver udviklerne 70 pct. af prisen på en app, så udviklerne har mulighed for at drive en sund forretning på platformen.

Microsofts Windows Phone 7 er officielt tilgængelig torsdag den 21.oktober og udkommer i første omgang på følgende enheder: HTC 7 Trophy, HTC 7 Mozart, Samsung Omnia 7 og LG Optimus 7.

For yderligere information, kontakt:

Camilla Sebelius, PR & Communication manager - Nordics

Tlf.: 53 57 44 56, mail camilla_sebelius@htc.com