Mjøstårnet: et bæredygtigt pilotprojekt

Det har store klimamæssige fordele at opføre høje bygninger i træ. - Brug af træ i de bærende konstruktioner kan reducere udledningen fra materialeproduktionen med op til 85 procent, siger miljørådgiver og civilingeniør Bård S. Solem.

Han arbejder i Eggen Arkitekter AS og har mange års erfaring med bæredygtige byggeprojekter, drivhusgasberegninger og forskning. I Moelvens femte film om Mjøstårnet fortæller miljørådgiveren om fordelene ved at opføre høje bygninger i træ.

- Mjøstårnet er et pilotprojekt, der kan bane vej for andre bæredygtige projekter, som udforsker nye løsninger inden for materialebrug, og som flytter grænser. Klimaeffekten ved brug af træ i høje huse er stor, og det kan reducere udledningen fra produktionen af materialer til de bærende konstruktioner med 35 til 85 procent, siger Solem.

Han har beskæftiget sig med brug af klimavenlige byggematerialer i flere år. I filmen roser han modet og lidenskaben, som ligger bag opførelsen af verdens højeste træhus. Totalentreprenør er HENT AS, og bygningen er tegnet af Voll Arkitekter.

- På længere sigt er vi nødt til at gennemgå en samfundsændring. Vi skal tænke i helt andre baner. Mjøstårnet viser, at man kan bygge højt og stort i træ med bæredygtige materialer, som giver en lav udledning af drivhusgasser, når de fremstilles, siger Solem.

Da den sidste bjælke blev lagt på Mjøstårnet i september, nåede byggeriet en højde på 85,4 meter og kan kalde sig verdens højeste træhus. Mjøstårnet er med sine 18 etager med til at sætte en ny standard for både højde og monteringsmetode for trækonstruktioner. Moelven har for alvor oplevet et stort skifte, når det gælder brug af træ i store konstruktioner.

- De seneste år har vi set, at fornyelige byggematerialer, som har potentiale for CO2-oplagring, bliver stadig mere efterspurgte. De internationale klimaaftaler har bidraget til større fokus på materialevalg. Vi tror ikke, at Mjøstårnet når at blive ret gammelt som rekordindehaver. Men det har vi og ikke mindst klimaet det rigtig godt med, siger Rune Abrahamsen, som er direktør i Moelven Limtre.

Læs mere om Mjøstårnet her

Download pressebilleder her (brug Internet Explorer, hvis linket ikke virker)

Se flere film om Mjøstårnet her

Kontaktperson:

Rune Abrahamsen, direktør for Moelven Limtre, (+47) 926 52 912