Moelvens historiske resultater

Moelven havde i 2018 sit bedste fjerde kvartal nogensinde og lægger an til et årsresultat, som er det næstbedste i koncernens historie.

Moelven Industrier ASA har et foreløbigt årsresultat på NOK 638,9 millioner for 2018. Det bliver i så fald det næstbedste årsresultatet i Moelvens 119 år lange historie, og det er en stigning på NOK 218,5 millioner i forhold til 2017. Omsætningen i 2018 var på NOK 11.020,8 millioner (NOK 10.768,4 millioner i 2017).

Fjerde kvartal 2018 blev også historisk. Aldrig før har Moelven kunnet præsentere et bedre resultat for årets sidste tre måneder. Driftsresultatet var på NOK 200,4 millioner. Der er en stigning på NOK 75,7 millioner i forhold til samme periode året før. Omsætningen i Q4 var på NOK 2.753,5 millioner (NOK 2.708,9 i 2017).

Trævarer er populære

Koncernchef for Moelven Industrier ASA, Morten Kristiansen, er yderst tilfreds med resultaterne.

– Der er stadig stor efterspørgsel efter savet trælast og industritræ fra Timber-divisionen, og her er verdensøkonomien og interessen for bæredygtige produkter en fordel for os. Det er gode tider for eksport i øjeblikket, og det bidrager kraftigt til resultatet. Wood-divisionen, der blandt andet sælger byggematerialer samt facade-, interiør- og udendørsprodukter, har også leveret et bedre resultat i 2018. Wood-divisionen oplever en god efterspørgsel, selvom byggeaktiviteten i Skandinavien har svinget en del i løbet af året. I divisionen for Byggesystemer, som står for limtræ, byggemoduler og systemindretninger, svinger resultaterne lidt mere fra selskab til selskab. Her er det forskellige markedsudsving i Norge og Sverige, der trækker det samlede resultat lidt ned i forhold til 2017, forklarer Kristiansen.

Innovative projekter

I 2019 fylder Moelven 120 år, og det er der ikke mange selskaber, der får lov til at opleve.

– Vi vil holde os til den samme opskrift, som Moelven har fulgt i alle år. Det betyder, at vi hele tiden arbejder med, hvordan vi møder kunderne, og med at udvikle vores ansatte og vores produkter. Hvis vi står stille, sakker vi bagud, siger Kristiansen, som kan se tilbage på en række innovative projekter i 2018.

Mjøstårnet, som er verdens højeste træhus, har fået meget opmærksomhed. Det samme har projektet «Det digitale savværk» ved Moelven Valåsen AB – et projekt, som også har resulteret i nye patentansøgninger. For nylig blev robotlinjen på Moelven Byggmodul AB i Säffle nomineret til prisen «Top five innovations» af den amerikanske organisation Hive 50. Det er første gang, at et projekt uden for USA nomineres til denne pris.

Nedbringelse af skader

Selvom 2018 samlet set blev rigtig godt for Moelven-koncernen, er der nogle områder, der ikke har levet op til forventningerne

– HMS-arbejdet har været vigtigt i 2018, og der er sket en forbedring af udviklingen i antal skader. Ikke desto mindre har vi stadig for mange skader, og det bliver der arbejdet intensivt på at nedbringe. Hver eneste skade er en for meget, siger Kristiansen.

Forskellige konjunkturer

– De forskellige divisioner påvirkes forskelligt af konjunkturudsving lokalt og internationalt.

Det faktum, at selskabet opererer på forskellige markeder, giver et godt udgangspunkt for yderligere forbedringer.

- Vi arbejder løbende på at forbedre koncernens drift og struktur, så vi kan opnå de bedst mulige resultater på en bæredygtig måde. Dette arbejde har stået på i flere år og fortsætter med uformindsket styrke fremover, siger Kristiansen.

Læs kvartalsrapporten for Q4 2018 her

Det siger koncernchef Morten Kristiansen om resultaterne for 2018