Muligt at bygge skyskraber i træ på over 150 meter

– Med en bredere bygning vil det være muligt at bygge et træhus med en højde på over 100 meter. 150 meter burde også kunne lade sig gøre. Muligvis også endnu højere.

Det mener direktør Rune Abrahamsen fra Moelven Limtre AS. Det er manden, der blandt andre står bag "Mjøstårnet", som, når det står færdigt i marts 2019, bliver verdens højeste træhus. Bygningen klassificeres af mange i den internationale byggebranche som ingeniørkunst i verdensklasse.

 > > Se film nr. 2 om ingeniørkunst i verdensklasse.

 > > Se film nr. 1 om manden bag Mjøstårnet.

Får støtte
Han får støtte af direktør Sverre Tiltnes fra det statsudnævnte Bygg21.

– Projektet er et vigtigt bidrag til at gøre den internationale byggeindustri mere miljøvenlig. Når man viser og dokumenterer, at man kan bygge et højere træhus, end man tidligere troede var muligt, er det utvivlsomt ingeniørkunst i verdensklasse, siger Tiltnes.

 > > Læs mere om at bygge en bygning, der sætter verdensrekord.

Førende miljø
Desuden mener han, at branchen gennem flere årtier har set, at Moelven har et verdensførende produktionsmiljø til træmaterialer.

Jeg tror ikke, at Mjøstårnet kunne realiseres uden Moelvens erfaringer fra OL-hallerne, lufthavnen på Gardermoen og virksomhedens mange banebrydende broprojekter.

Tiltnes leder Bygg21, som er statens værktøj til at fremme en effektiv og bæredygtig industri i Norge. Bygg21 er et samarbejde mellem staten og hele den norske bygge- og ejendomsbranche. Tidligere ledede Tiltnes implementeringen af den internationale certificeringsordning BREEAM i Norge.

 > > Læs mere om Sverre Tiltnes

Myten aflives
Tiltnes siger, at Mjøstårnet er med til at aflive myten om, at træ ikke egner sig til højhuse.

– Desværre har mange aktører i industrien tidligere haft en ubegrundet frygt for, at træ har en svag bæreevne og en høj risiko ved brand. Mjøstårnet bidrager til, at flere nu får øjnene op for, at træ er meget trygt i tilfælde af brand, og at det har en bæreevne, der tillader store højder. Sammen med Trefokus lancerede vi for nylig en digital vejledning om brug af industrielle konstruktioner i træ. Jeg tror, at den forestående verdensrekord på 81 meter kun er begyndelsen på en megatrend, siger Tiltnes.

Mange aktører
Rune Abrahamsen siger, at mange aktører ønsker sig verdensrekorden for det højeste træhus, og der er brug for en nærmere definition af højhuse i træ. For noget tid siden var han i Australien, hvor han deltog i en international workshop om høje huse.

– På opdrag fra Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH) har englænderen dr. Robert Foster på vegne af deltagerne på denne workshop fremsat et forslag om, at huse med afstivede betonkerner defineres som træ-beton-hybridhuse.

Nye regler

Han har grund til at tro, at dette forslag vil blive vedtaget i første halvdel af 2018. Ifølge de forventede regler vil HoHo Tower i Wien og Brock Commons i Vancouver blive defineret som træ-beton-hybridhuse og ikke som højhuse i træ.

– Begge disse projekter er under alle omstændigheder fremragende eksempler på, hvordan man kan opnå en stor reduktion i udledningen af drivhusgasser ved at kombinere forskellige materialer, siger Abrahamsen.

Til redaktionen: Moelven laver seks film om Mjøstårnet. Denne anden film præsenterer limtræseksperten Rune Abraham. De næste fire film udgives med jævne mellemrum i løbet af 2018 og har forskellige temaer. Hvis I ønsker at lave materiale og historier om Mjøstårnet, tilbyder vi gerne interviews, kvalitetsbilleder, film- og fotooptagelser samt fremvisning af huset på byggepladsen. I er velkomne til at kontakte:

Tom Erik Holmlund
Kommunikationsansvarlig
Moelven Industrier ASA
Mobil +47 91 668 668
moelven.com/mjostarnet

Moelven er et Skandinavisk industrikoncern der tilbyder produkter og relaterede tjenester til det Skandinaviske byggemarked. Koncernens selskaber har ca. 3.500 ansatte og en årlig omsætning på omkring NOK 11 mia. Koncernens 52 enheder er organiseret i tre divisioner: Timber, Wood og Byggsystemer. Gruppens formål er at At give mennesker gode rum.

Citater

Desværre har mange aktører i industrien tidligere haft en ubegrundet frygt for, at træ har en svag bæreevne og en høj risiko ved brand. Mjøstårnet bidrager til, at flere nu får øjnene op for, at træ er meget trygt i tilfælde af brand, og at det har en bæreevne, der tillader store højder. Sammen med Trefokus lancerede vi for nylig en digital vejledning om brug af industrielle konstruktioner i træ. Jeg tror, at den forestående verdensrekord på 81 meter kun er begyndelsen på en megatrend.
Sverre Tiltnes