Ambitiøs leder på jagt efter nye løsninger

Læse original

I den svenskejede entreprenørvirksomhed NCC er direktør Nicolai Schultz udnævnt som ansvarlig for byggeenheden i vest, efter forgængeren Palle Bjerre Rasmussen rykkede op som landechef i NCC Danmark. Dermed bliver han ansvarlig for at udvikle og udføre byggeprojekter i Jylland og på Fyn og bliver samtidig en vigtig brik i at sikre NCC’s ambitioner om at forny den danske byggebranche og skabe ekstraordinære bæredygtige løsninger.

Gennem sin karriere har den 47-årige Nicolai Schultz vist dygtigt lederskab og en særlig evne til at sikre sig det store strategiske overblik. Med en kompromisløs energi finder han nye veje i særligt udfordrende situationer, der sikrer, at resultaterne kommer i hus.

Og Nicolai Schultz er en ambitiøs leder – særligt på sine medarbejderes vegne og én, der vil dem, det bedste.

”Noget af det vigtigste for mig er, at mine medarbejdere trives. Samtidig er vi også en del af en nordisk virksomhed, som vil forny byggebranchen, og det betyder, at vi har brug for de bedste medarbejdere,” lyder det fra Nicolai Schultz selv.

Derfor er han heller ikke en leder, der stryger sine medarbejdere med hårene. Tværtimod. Han udfordrer dem for at finde de bedste løsninger.

Født ind i byggebranchen
Nicolai Schultz's far havde en driftig entreprenørvirksomhed i Åbenrå, så han har fra barns ben lært at sætte pris på skurvogne og mudrede byggepladser på kolde vinterdage. Men selvom Nicolai Schultz husker forventningen om, at han skulle drive sin fars virksomhed videre, da han blev færdig som civilingeniør fra DTU, trak det større og mere internationale NCC i ham, og her har han været mere eller mindre hele sin karriere. Han fik sit første job som entrepriseleder i 1995 i den daværende danske entreprenørvirksomhed Rasmussen & Schiøtz a/s, som i 1996 blev opkøbt af NCC. Siden da er det blevet til stillinger i København, Århus, Odense, og nu pendler han mellem NCC’s kontorer i Kolding, Århus, Ålborg og København.

”Jeg fungerer bedst med at være en del af et større tandhjul. Det tiltaler mig at være i en virksomhed, som er nytænkende og som vil være frontløber og på den måde være med til at gøre en forskel i byggebranchen, som NCC gør. Man har bare et større ansvar som stor virksomhed til fx at gøre en social indsats for udsatte mennesker,” forklarer Nicolai Schultz.

Resultaterne tæller
En af de ting, som Nicolai Schultz er særlig kendt for i NCC er evnen til at finde løsninger. Der vil altid være udfordringer på byggesager, hvor der traditionelt er mange mennesker involveret, og her har han et særligt skarpt blik for dem, han sidder overfor og for at finde nye løsninger.

”Jeg forsøger altid at løse potentielle konflikter og følge dem helt til dørs så tidligt som muligt. Min erfaring er, at hvis man får uenige parter til at mødes i et kompromis, så er det der, der kan opstå nye innovative løsninger til gavn for det projekt, vi i fællesskab arbejder på.”

Og det er det endelig resultat, der tæller. Når Nicolai Schultz føler sig særlig stolt over at være i byggebranchen, er det derfor også, når han kan aflevere nøglen til et byggeri, som han har været med til at skabe og udvikle helt fra begyndelsen sammen med sine medarbejdere – fra den første digitale streg blev slået.

”Når jeg sammen med mine to døtre kører forbi nogle af de byggerier, der står som nye vartegn i landskabet og danner rammerne for mange menneskers liv hver dag, så giver mit arbejde rigtig god mening for mig.”

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 20 69 03 89

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: