Boligprojekt fuldender bymidte

Torsdag den 26. maj er der rejsegilde på 33 attraktive andelsboliger, som NCC opfører på Enghaveskråningen i Holstebro tæt på byens gågade.

- Vi har længe drømt om at få Enghaveskråningen bebygget, så vi er naturligvis lykkelige for, at der nu bliver opført et flot byggeri, som samtidig er populært blandt borgerne, siger formand for teknisk udvalg Jens Hvas fra Holstebro Kommune, som deltager i rejsegildet torsdag den 26. maj klokken 13.30. I en årrække lå Enghaveskråningen tom. Efter en del debat om grundens anvendelse besluttede byrådet at udskrive en projektkonkurrence, og det er baggrunden for, at der nu opføres et boligprojekt, som vil tilføre den gamle handelsby en ny dimension. - Holstebros indre by er unik på grund af den gamle gågade, som snor sig op ad en lille bakke med mange pæne gamle bygninger. Vi er ved at renovere gågaden, og det nye byggeri på Enghaveskråningen bidrager til at fuldende bymidten, siger Jens Hvas. Kombinationen af den centrale beliggenhed og moderne lyse lejligheder har også vist sig at være populær blandt boligkøberne. - Salget er gået forrygende. Vi har solgt alle boliger på nær én, og der er allerede oprettet en venteliste. Køberne er primært seniorer, som har solgt parcelhuset, og nu gerne vil flytte ind midt i byen, siger ejendomsmægler Martha Gammelgaard fra Nybolig, der har stået for salget. NCC opfører lejlighederne i totalentreprise for Andelsboligforeningen Sct. Pouls Have. Kuben Byg A/S har udviklet byggeriet, og det er tegnet af Arkitema K/S. - Byggeriet er i kraft af dets form og arkitektur en kompleks byggeopgave. Vi har det derfor godt med, at det er en virksomhed som NCC, der står for den praktiske del af udførelsen. De besidder den ekspertise, der skal til for at få det kvalitetsniveau frem, som andelshaverne har krav på, siger projektleder Henning Lindholt, Kuben Byg A/S. - Det er et spændende projekt at arbejde med, fordi der er gjort meget ud af at udvikle et arkitektonisk flot boligbyggeri. Byggeprocessen forløber helt planmæssigt. Elementmontagen er overstået, og vi er nu i fuld gang med det indvendige arbejde med gulve, skillevægge, el og vvs, fortæller projektchef Jens Kjær Larsen fra NCC. Byggeriet kommer til at bestå af tre længer, som opføres omkring et let tragtformet udendørs rum, der åbner sig mod syd. De hvide bygninger i fire etager med store glaspartier vil opleves som svævende - på grund af den mørkere sokkel. Endvidere opføres et anneks i tre etager mod øst. Der bliver udsigt mod syd fra boligerne, som alle får to altaner eller altan og terrasse. Invitation: Redaktionen inviteres til at deltage i rejsegildet på Sct. Pouls Have, Danmarksgade 10-14, Holstebro, torsdag den 26. maj klokken 13.30. Fakta om Sct. Pouls Have: Adresse: Danmarksgade 10-14, Holstebro Kunde: Andelsboligforeningen Sct. Pouls Have Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Samlet anlægssum: 55,9 mio. kr. Arkitekt: Arkitema K/S Ingeniør: Carl Bro A/S Samlet byggeri: 4.915 kvadratmeter Heraf kælder: 1.064 kvadratmeter Boligstørrelse: 81 til 146 kvadratmeter Byggeperiode: Oktober 2004 - november 2005 Yderligere oplysninger: Projektchef Jens Kjær Larsen, tlf. 24 88 77 82, pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Formand for teknisk udvalg Jens Hvas, tlf. 97 41 24 04, Holstebro Kommune. Ejendomsmægler Martha Gammelgaard, tlf. 97 42 76 00, Nybolig Holstebro. Projektleder: Henning Lindholt, tlf. 98 77 88 82, Kuben Byg A/S.