Byggebranchen lærer af Bella Sky Hotel

Arbejdsmiljøet under opførelsen af Bella Sky Hotel rummede store udfordringer. Nu udgiver arbejdsmiljøkoordinatoren NCC sammen med bygherren Bella Center hæftet ’Helt til tops – arbejdsmiljø i 1000 dage’ med erfaringer og ærlige evalueringer, som fremtidens byggeri kan lære af.

Fra byggeriets start havde bygherren Bella Center en ambitiøs målsætning for arbejdsmiljøet med fokus på forebyggelse. Arbejdsmiljøkoordinator Karina Henrichsen fra NCC Construction A/S fik ansvaret for at samle og koordinere indsatsen på tværs af de mere end 40 involverede aktørers ansatte. Undervejs har hun samlet erfaringer, evalueringer og forslag fra folkene på byggepladsen, som nu udkommer i et 24-siders hæfte.

”Bella Centers arbejdsmiljøpolitik tager udgangspunkt i at identificere og forebygge risici. Igennem hele byggeriet har vi også evalueret på de ulykker og ”tæt-på-ulykker”, som desværre alligevel fandt sted, så vi hele tiden kunne lære af det”, forklarer Karina Henrichsen.

”Der er ikke nogen facitliste for et sikkert byggeri, men vi ønsker sammen med bygherren at dele de mange erfaringer, vi er blevet rigere undervejs. Det er læringspunkter – både om det der virkede, og det der fungerede mindre godt – som vi håber, byggebranchen kan få gavn af”, fortsætter hun.

Den særegne 15 graders hældning på de to hoteltårne skabte en unik sikkerhedsmæssig udfordring, fordi lifte og andre traditionelle hjælpemidler ikke kunne anvendes. I stedet valgte man at ty til erhvervsrappelling. Samtidig betød nedfaldsfaren fra arbejdet på udhæng højere oppe, at konstant skiftende sikkerhedszoner på jorden måtte holdes afspærret.

Bygherren Bella Center støtter udgivelsen af ’Helt til tops’, der i første omgang kun var tiltænkt de parter, som var direkte involverede på byggepladsen. For administrerende direktør Arne Bang Mikkelsen var det dog vigtigt, at resten af byggebranchen også får mulighed for at drage nytte af hotelopførelsen.

”Det handler ikke kun om at opstille regler men også at udarbejde rutiner som sikrer, at de bliver kommunikeret ordentligt ud og fulgt af alle. På en flersproget byggeplads med mange hundrede håndværkere og funktionærer er det en enorm udfordring, men ikke en man må vige fra”, siger Arne Bang Mikkelsen.

’Helt til tops – arbejdsmiljø i 1000 dage’ kan gratis hentes på hjemmesiden www.ncc.dk/helttiltops.

For yderligere information kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction, telefon 41 70 44 91, e-mail jdz@ncc.dk

Sugasini Sooriyakumaran, presse- og kommunikationskonsulent, Bella Center, telefon 32 47 26 13, e-mail sso@bellacenter.dk

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2010 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: