Elever designer skole med masser af dagslys

Læse original

Flere storkøbenhavnske skoleklasser har taget imod en udfordring stillet af NCC om at tænke mere dagslys ind i deres skole og dermed øge både elevers og læreres trivsel. Det sker som led i projektet Grøn Udfordring, hvor eleverne arbejder med at skabe håndgribelige, bæredygtige løsninger.

Entreprenørvirksomheden NCC har stillet eleverne denne udfordring for at skabe dialog med eleverne og give dem viden om, hvordan bygningers design og indretning påvirker os som mennesker. Behovet for at se på skolernes fysiske rammer er forstærket af den nye folkeskolereform, der blandt andet betyder, at eleverne får længere dage i skolen. Det stiller nye krav til indeklimaet, herunder dagslys, som spiller en stor rolle.

På Krogårdsskolen i Greve har 8.-klasses eleverne Thomas, Malou, Michel og Jonas fået øjnene op for, hvor forskelligt lyset er i skolens klasselokaler – og at der nogle steder er alt for lidt dagslys. Det har fået dem til at designe en model af skolen, hvor der dels er mange, lange vinduer i facaden og dels ovenlys ned gennem taget.

”Vi havde ikke tænkt over skolens indretning og vinduer tidligere. Og vi var heller ikke klar over, hvordan dagslys påvirker os. Men nu kan vi se, at det er vigtigt, at der er masser af dagslys – ellers bliver man hurtigt træt og følger ikke med, ” siger de.

Kunstigt lys giver hovedpine

Undervisningsprojektet Grøn Udfordring henvender sig til folkeskoleelever i 7.-10. klasse i København. Ideen er at inddrage eleverne i løsningen af nogle af de opgaver, som virksomheder og samfundet står overfor. Eleverne skal udvikle bæredygtige løsninger på udfordringer, som de deltagende virksomheder har stillet. Den mest innovative og bæredygtige løsning vinder Grøn Udfordring CPH, der afholdes i marts.

Også elever på Utterslev Skole har taget udfordringen op fra NCC og har blandt andet beskæftiget sig med, hvordan dagslyset påvirker os. De besøgte NCC og hørte mere om, hvordan vores behov for lys ændrer sig, alt efter om vi skal læse, spise, sove eller andet. Det fik flere til at reflektere over, at kunstigt lys kan give hovedpine og gøre én træt i øjnene.

”Ud over, at dagslys har betydning for vores humør, så påvirker det jo også bygningernes energiforbrug – jo mere dagslys, jo færre lamper. Så vi har brug for at designe bygninger, som udnytter dagslyset så godt som overhovedet muligt, også på overskyede dage,” siger bæredygtighedschef Vibeke Grupe Larsen, NCC Construction.

NCC har et mål om at bidrage til udviklingen af fremtidens bæredygtige bygninger. Det sker både gennem handling og dialog som med de skoleelever, der tager den grønne udfordring op.

Friluftsrådet, Hold Danmark Rent og Dansk Retursystem A/S står bag Grøn Udfordring. Målet er, at skoleelever får viden om, hvilke reelle udfordringer virksomheder og organisationer har, når de vil agere og producere bæredygtigt.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Construction Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 45,5 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2014. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2014 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,2 mia. DKK og cirka 2.100 ansatte.

Tags: