Forårstegn i byggeriet giver fremgang i NCC

Læse original

Stigende efterspørgsel på både boliger og erhvervsbyggeri samt en tidlig start på vejene skyder året godt i gang for NCC i Danmark.

I første kvartal steg omsætningen med 58 % til 1,4 mia. kr. for NCC i Danmark. Udvikling og salg af både boliger og erhvervsejendomme, kombineret med øget aktivitet inden for boligrenovering driver fremgangen i omsætning. Ordreindgangen i Q1 var meget tilfredsstillende, og NCC i Danmark kan dermed fastholde en meget høj ordrebeholdning på 6,6 mia.kr. Resultatet viste en forbedring på 53 mio. kr. til minus 18 mio. kr.

”Vores kunder efterspørger i stigende grad løsninger inden for bæredygtigt byggeri og anlæg. I den forgangne periode har vi fået flere af den type ordrer og desuden vundet den fine MIPIM-pris for verdens bedste boligbyggeri, de svanemærkede lejligheder på Krøyers Plads. Begge dele understreger vores stærke position inden for bæredygtighed, ” siger administrerende direktør Klaus Kaae, NCC Construction Danmark.

Energirenovering af boliger i fremdrift

NCC Construction Danmark oplevede markant fremgang i første kvartal. Omsætningen blev 901 mio. kr., hvilket er 21 % højere end sidste år.  Drevet af den høje aktivitet steg resultatet med 9 mio. kr. til 51 mio. kr. svarende til en EBIT på 5,6 %. Ordreindgangen er øget til 945 mio. kr., hvilket er en kvart mia. kr. mere end i første kvartal 2014. Dette betyder, at den samlede ordrebeholdning fortsat ligger på et højt niveau – nemlig 4,8 mia. kr.

”Den øgede aktivitet er meget glædelig og betyder, at vi øger arbejdsstyrken i NCC. Det gælder både funktionærer og timelønnede, herunder praktikanter og lærlinge, ” siger Klaus Kaae.

Ønsket om mere energieffektive og tidssvarende boliger har præget 1. kvartal i NCC Construction, hvor to store projekter inden for energirenovering styrker ordreindgangen. Det drejer sig om plejecentret Hørgården og lejlighedsbebyggelsen Tibberup. Energirenovering er et strategisk fokusområde, der bidrager til den øgede vækst i NCC Construction i både øst og vest.

Flere boliger til københavnerne

NCC Bolig oplevede et fortsat stabilt salg af projektboliger i 1.kvartal i 2015. Efterspørgslen er især stærk i det centrale København. NCC Bolig modtog i Cannes den prestigefyldte MIPIM-pris for verdens bedste boligbyggeri for lejlighederne på Krøyers Plads på Christianshavn. Prisen blev modtaget i selskab med arkitekterne fra COBE og Vilhelm Lauritzen.

Det tredje og sidste ejerlejlighedstårn i Havnevigen på Islands Brygge i København - Østtårnet med 43 boliger - blev afleveret i marts og markerer dermed afslutningen af dette delprojekt. De sidste 48 ejerlejligheder i Fem Søstre i Vejle blev sat til salg i årets første kvartal, og i marts lancerede NCC Bolig 56 rækkehuse i Ørestad Syd, som en del af udviklingen af Arenakvarteret.

Stigende udlejning til erhverv

NCC Property Development har i første kvartal afleveret Gladsaxe Company House på 15.000 m2 til PensionDanmark. Udlejningsaktiviteten har været stigende og kunde-pipelinen er væsentlig forøget i forhold til de foregående år, hvilket afspejler de positive tendenser i markedet med stigende beskæftigelse. Der er stor interesse fra investorer for nye projekter i Aarhus og København.

Mild vinter skyder sæsonen i gang på vejene

NCC Roads, som er inddelt i sektor Asfalt, Råstoffer og Vejservice, har i 1. kvartal 2015 både mærket en skærpet konkurrencesituation, men også set flere lyspunkter.

Sektor Asfalt opererer i et fortsat stærkt konkurrencepræget marked, hvor ordremængden er på niveau med sidste års mængde på det tilsvarende tidspunkt. I Sektor Råstoffer har den meget milde vinter haft en positiv påvirkning af salget, og der opleves en god aktivitet – især i Københavnsområdet, hvilket blandt andet er drevet af de store statslige infrastrukturopgaver.

Også i sektor Vejservice har den milde vinter betydet en højere aktivitet i 1. kvartal sammenlignet med sidste år. Ordreindgangen er ligeledes på et højere niveau, hvilket bl.a. skyldes en vunden entreprise for Sund og Bælt.

I alle tre sektorer er den positive og nedadgående tendens i antallet af arbejdsulykker fastholdt.

For yderligere informationer kontakt venligst:

Klaus Kaae, adm. direktør, NCC Construction Danmark A/S, telefon 40 35 25 00

Ghita Borring, Kommunikations- og marketingchef, NCC Construction, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 45,5 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2014. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2014 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,2 mia. DKK og cirka 2.100 ansatte.

Tags: