• NCC/

Første bæredygtige boliger ved Lisbjerg Bakke i Aarhus står klar

NCC opfører de første almene boliger i det, der med tiden skal blive en helt ny bydel i Aarhus. Kommunens visioner begynder nu at tage form, og de første boliger står næsten færdige.

Syv kilometer fra Aarhus midtby skyder en ny bydel op på Lisbjerg Bakke. Bydelen bliver udviklet efter principper om bæredygtighed, tilgængelighed, mangfoldighed, arkitektonisk kvalitet og borgerinddragelse. Det er Danmarks største byudviklingsområde, hvis boligareal vil nå omkring en million m2, der vil huse op mod 25.000 mennesker.

NCC er totalentreprenør på det allerførste boligprojekt i den nye bydel. Det opføres af Boligforeningen Ringgården, som i 2013 udskrev en konkurrence om totalentreprisen. Vinderteamet består, ud over NCC, af RUBOW Arkitekter A/S, Regnbuen Arkitekter, Rambøll og MOE Rådgivende Ingeniører. Boligforeningen lægger stor vægt på varierede og oplevelsesrige bebyggelser, bygget af robuste smukke materialer og med en høj miljø- og energimæssig bæredygtighedsprofil.

Der bliver opført 47 boliger og et fælleshus, og projektet er nu godt halvvejs. Alle boliger er lukket, og de første tyve boliger står nu næsten færdige. Boligerne opføres som et bæredygtigt superlavenergibyggeri, og de opfylder kravene i energiramme 2020 uden brug af solceller. De nye beboere vil få meget lave el- og varmeregninger på grund af en kraftig isolering og tætte konstruktioner.

”Vi har gennem en meget tæt dialog med NCC samarbejdet om at detaljere byggeriet ud fra vinderprojektet. Og denne proces fortsætter lige til byggeriets aflevering. Vi har som bygherre fundet det meget nemt at samarbejde med NCC, fordi vi ønsker det samme, nemlig at skabe en unik, spændende og smuk boligbebyggelse, der bliver et stort plus for den videre udvikling af Lisbjerg som ny bydel i Aarhus,” siger Palle Jørgensen, direktør i Boligforeningen Ringgaarden.

”Det er et fantastisk spændende projekt, som vi er glade for at være en del af. Aarhus Kommune har nogle spændende visioner for området, ligesom Ringgården er meget bevidst om at bygge bæredygtigt. Det er tanker og holdninger, som ligger helt i tråd med NCC’s ønske om levere ekstraordinære bæredygtige løsninger,” siger Nicolai Schultz, direktør i NCC Danmark og uddyber:

”Vi håber, at dette byggeri vil være med til at inspirere de fremtidige projekter i området, som tegner til at blive et skønt sted for de århusianere, der bliver så heldige at bo her.”

Bæredygtighed og tillid
Gennem hele projektet har der været fokus på at anvende bæredygtige materialer, som for eksempel asfalt fra NCC Industry med en stor andel af genbrugsasfalt. Alle facader bliver beklædt med Thermo Wood og PVC-fri materialer, ligesom man har tilstræbt at vælge svanemærkede produkter eller tilsvarende miljøvenlige produkter.

NCC anvender et byggekoncept, hvor målet er at bruge så lidt energi som muligt. Målet har været at lukke boligerne hurtigt, og derfor er der anvendt en høj grad af præfabrikerede elementer. De indvendige vægge og lejlighedsskel samt dæk er i letbeton, mens facader og tage kommer som trækassetter, og fordi de kommer færdigmonteret med vinduer har vi kunnet lukke husene meget hurtigt. Terrændækkene er støbt i selvudtørrende, hvilket betyder at der nærmest ikke er brugt nogen energi på udtørring.

Også på selve NCC’s byggeplads er der fokus på bæredygtighed med en timer på skurbyen, så varmen kun er tilsluttet, når der bliver arbejdet på pladsen. Den oplyses med LED lys, der også er styret med timere, og affaldet sorteres. Hvis der er brug for opvarmning af boligerne i de kolde måneder, sker det med den permanente varmekilde i boligen, som her er fjernvarme.

Der ligger en generel vugge-til-vugge tankegang bag projektet, men byggeriet bliver ikke certificeret.

Det samlede projekt afleveres i slutningen af februar 2017.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure. I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: