Glad smiley til sikkerheden på Skejby-byggeri

Uden for Aarhus har NCC Construction rundet 300 dage uden arbejdsulykker på opførelsen af Ateas nye domicil. Forsøg med en smiley-ordning har været blandt de innovative tiltag, der har gavnet sikkerheden.

Smiley-ordninger er som regel noget, man forbinder med restauranter og andre steder, der har med fødevarer at gøre. Men på en byggeplads i Skejby ved Aarhus, hvor NCC Construction opfører et energibesparende kontorbyggeri for it-virksomheden Atea, har man siden august givet daglige smiley’er til alle pladsens forskellige fagentreprenører.

De daglige grønne, gule og røde smiley’er til pladsens sjak skaber et positivt konkurrenceelement mellem folkene og er med til at sætte fokus på, at sikkerhedsreglerne overholdes. Det har været medvirkende til, at pladsen forleden kunne fejre 300 dage uden arbejdsulykker. Her fik de knapt 80 håndværkere fik besøg af ”pølsedrengene”, og så blev der ellers grillet til den helt store guldmedalje!

Månedens sikkerhedsrepræsentant belønnes

Oven i initiativet med smiley-ordningen kører byggepladsen i Skejby med deres egen månedlige kåring af pladsens bedste sikkerhedsforbillede. Det er endnu en metode til at inddrage ikke kun NCC’s egne folk men også de øvrige firmaer på pladsen.

Således kunne byggeledelsen i august belønne el-installatør Morten Nielsen fra Knud Knudsen A/S, der udelukkende havde grønne smiley’er og havde bidraget til sikkerheden på pladsen ved blandt andet at være på forkant og gøre opmærksom på flere potentielt farlige arbejdssituationer og bidraget med løsningsforslag dertil.

Manglende sikkerhed gav røde smiley’er

Men det er ikke kun den gode indsats, der bliver bemærket. Entrepriseleder Rune Danielsen har også måtte sætte røde smiley’er på tavlen.

”Der var fx et tømrersjak, som havde fjernet et værn for at kunne montere vinduer. Bagefter var de gået til pause uden at genopsætte de nødvendige værn. Den opførsel gav de tre tømrere røde smiley’er, for det var naturligvis ikke i orden,” forklarer Rune Danielsen.

NCC sætter fokus på sikkerheden i hele virksomheden

I snart et år har NCC Construction arbejdet intenst med sikkerhedsarbejdet i virksomheden og blandt andet indført tre leveregler: 1) Tag vare på hinanden, 2) Tænk fremad og 3) Sig fra. Derudover arbejder alle NCC’s byggepladser med selvvalgte initiativer for at højne sikkerheden, som fx smiley-ordningen i Skejby. Igennem året har mange af byggepladserne derfor kunnet markere 100, 200, 300 eller 365 dage uden arbejdsulykker.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2011 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: