Glade medarbejdere giver bedre indtjening

Ledere med tilfredse medarbejdere er bedst til at skabe økonomiske resultater. Det viser en omfattende undersøgelse, som er lavet i entreprenørfirmaet NCC.

Opfattelsen af, at gode ledere fører til højere lønsomhed understøttes nu af en undersøgelse, som er gennemført i entreprenørselskabet NCC. Nina Ljung, personalechef i NCC, har i en opgave for Stockholms Univeristet fundet en klar sammenhæng mellem lønsomhed og chefernes evner til at skabe tilfredse medarbejdere. - Resultatet af undersøgelsen viser en tydelig sammenhæng mellem lønsomhed og lederskab. De ledere, som har de mest tilfredse medarbejdere, er også de, som i størst udstrækning præsterer økonomiske resultater over gennemsnit, siger Nina Ljung. Undersøgelsen analyserer 80 chefer. Cheferne kan sammenlignes med samme lønsomhedsmål og med samme medarbejderundersøgelse, som måler lederskabet gennem en HKI-undersøgelse. HKI betyder Human Kapital Index. I undersøgelsen kunne det samtidig påvises, at chefer med utilfredse medarbejdere skaber dårligere økonomiske resultater Nina Ljungs undersøgelse viser også, at der ikke findes nogen mirakel-lederstil. Chefernes alder og uddannelsesniveau har heller ikke nogen synderlig indvirken på evnen til at skabe gode resultater. Undersøgelsen kan læses i vedlagte PDF-dokument, som hentes ved at klikke på linket nederst i mailen. Yderligere information: Nina Ljung, personalechef, NCC AB, +46 8 585 519 62 elller +46 7024 48500 Niels Møller, pressekoordinator, NCC Construction Danmark A/S, telefon 39 10 35 77

Om os

Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.