NCC afleverer enestående svømmehal i Aalborg

Både teknisk og oplevelsesmæssigt er den nye bølgeformede svømmehal i GIGANTIUM, der åbner i dag, i en klasse for sig.

Familier i hele Nordjylland kan se frem til både hedeture og kolde gys, når GIGANTIUM mandag den 28. november dørene op til Aalborgs nyeste trækplaster. Svømmehallen indeholder noget for enhver smag; børnene kan boltre sig i de mange bassiner eller drøne ned ad vandrutsjebanen, vovehalse kan afprøve nerverne fra den første indendørs femmeter vippe nord for Aarhus, og familier kan slappe af i den store familiesauna.

På førstesalen er der plads til forkælelse i welnessafdelingens dampbad og hele to saunaer og to spabade. Trænger man til at blive kølet ned igen, er der både koldvandsbassin og ismaskine, så man kan grubbe sig med knust is efter en god svedetur.

NCC har opført svømmehallen for Aalborg Kommune, der bringer GIGANTIUM op på i alt 35.000 kvadratmeter. Samlet set har svømmehallen kostet kommunen ca. 85 mio. kr.

”Det har været en spændende udfordring, og vi er stolte af det resultat, vi afleverer. Det er state of the art, og der er ikke sparet nogen steder”, forklarer senior projektchef i NCC Carsten Nielsen og senior produktionschef Hans Mathiasen, der sammen har været projektledere på byggeriet i ca. to år.

Kompliceret teknik afskrækker entreprenører

Der er relativt få entreprenører i Danmark, som giver sig i kast med at opføre vandlande og svømmehaller. Arbejdet med vandtrykket og tætheden i bassinerne er teknisk kompliceret, og det kræver ganske særlige kompetencer at håndtere udfordringer som ventilation og vandbehandling.

”Det kan virke simpelt at opføre et bassin og fylde det med vand, men der er en enorm teknisk installation under sådan en svømmehal, som de daglige brugere aldrig ser”, forklarer Carsten Nielsen med et smil.

Selv har han og Hans Mathiasen sammen med kollegerne været med til at opføre mange af de senere års svømmehaller og vandlande som fx Park Vendia i Hjørring, vandlandet ved Lübker Golf Resort og svømmehallerne i Odder, Bramming og Vejle.

”GIGANTIUM er den største svømmehal, vi har bygget for nyligt, og der har virkelig været brug for al vores erfaring og ekspertise. Selv om der er vand alle vegne, har vi fx måtte arbejde meget indgående med brandtekniske løsninger. Det er måske ikke det, man først tænker på, når man taler om en svømmehal, men det er faktisk et kernepunkt på grund af sammenbygningen med de eksisterende haller og ishockeybaner at få de tekniske installationer til at snakke sammen”, forklarer Carsten Nielsen.

Meget usædvanligt er der konstrueret fuld kælder under hele svømmehallen. Det innovative design gør det utroligt nemt at efterse tætheden af bassinernes ydersider og bund. I kælderen er der desuden blandt andet installeret et returskyllevandssystem, der sparer svømmehallen for flere hundrede tusinde kroner i energiomkostninger årligt.

Under opførelsen af svømmehallen har NCC samarbejdet med arkitektfirmaet Kjær og Richter og ingeniørvirksomheden Grontmij.

Der var officiel indvielse af den nye svømmehal søndag den 27. november kl. 11 med deltagelse af en række af byens spidser. Læs mere om det officielle program den første uge i den vedlagte information til pressen.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2010 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: