NCC bygger 400 lejligheder på Aarhus Havn

Læse original

Med inspiration fra hollandske pakhuse bygger NCC nu et nyt stort lejlighedskompleks, Havneholmen, i tre etaper på Aarhus Havn. Entreprenørkontrakten har en værdi på over 600 mio. kr.

”Vi er glade for denne entreprenørkontrakt, der giver NCC adgang til at bidrage til den fortsatte udbygning af de bynære havnearealer i Aarhus. Dette byggeri får en flot placering ved siden af et andet af vores markante byggerier, nemlig Isbjerget, ” siger administrerende direktør Klaus Kaae, NCC Construction.

Lokalplanen for området er nu endelig godkendt, og byggeriet vil inden længe officielt blive sat i gang med det traditionelle første spadestik. Første etape vil efter planen være klar til indflytning i fjerde kvartal 2015, hvorefter de næste to etaper er færdige i 2016.

Bæredygtighed er tænkt ind i mange dele af Havneholmen, der blandt andet benytter miljøvenlige materialer med lang levetid og energieffektive installationer. Byggeriet får et sundt indeklima med masser af dagslys til glæde for beboerne og ventilation med varmegenvinding. Ved at tilbyde både mindre lejligheder på to værelser og store familieboliger på fem værelser vil Havneholmen desuden få en mangfoldig beboersammensætning. De vil få adgang til havnefronten og grønne haveanlæg med mange opholdsrum.

”Det er på alle måder et moderne byggeri, der lever op til mange af tidens krav om bæredygtighed, hvor der er taget hensyn til alt fra energiforbruget i byggeperioden til at skabe rum for beboernes trivsel, ung som gammel,” siger direktør Palle Bjerre Rasmussen, ansvarlig for NCC Constructions aktiviteter i Jylland.

Arkitektonisk kommer Havneholmen til at spille godt sammen med den ikoniske form på nabo-byggeriet, Isbjerget, som NCC også har opført. Dels vil begge byggerier have hvid, slebet beton som dominerende materiale i facaden, dels vil byggeriets mange facadeforskydninger, varierende højder og altaner af forskellig størrelse skabe et unikt og attraktivt udtryk. Til sammen vil det blive en markant del af det kommende havnemiljø.

Bygherrer på projektet er Topdanmark og PenSam med Kromann Reumert og Niras som rådgivere. Cowi og arkitekterne C.F. Møller er rådgivere for NCC, som er totalentreprenør på Havneholmen.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Klaus Kaae, administrerende direktør, NCC Construction, telefon 40 35 25 00

Palle Bjerre Rasmussen, direktør, NCC Construction, telefon 24 88 77 92

Ghita Borring, Kommunikations- og marketingchef, NCC Construction, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 47,6 mia. kr. og 18.500 medarbejdere i 2013. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

Tags: