NCC bygger for Pro Tec Vinduer for fjerde gang

Holstebrovirksomhed har mere end fordoblet omsætningen på fem år, og nu er der igen brug for en produktionshal.

Da NCC i 2000 byggede nyt domicil til Pro Tec Vinduer i Holstebro, blev der indledt et samarbejde, som nu fem år efter fører til det fjerde byggeri for den hurtigtvoksende virksomhed. Denne gang gælder det en produktionshal på 2.200 kvadratmeter. Som baggrund for byggeprojektet fortæller direktør Bjarne Haulrik, Pro Tec Vinduer, at de 43 ansatte i 2000 nu er blevet til 98, og at omsætningen er mere end fordoblet. Det skyldes ikke mindst et stærkt stigende salg på hjemmemarkedet af store vinduer til skoler, plejehjem og hospitaler. Samtidig er der pæn fremgang i eksporten, især til England, hvor virksomheden har egen salgsafdeling med fem ansatte. Eksportandelen er nu oppe på 33 procent af omsætningen. - Så vi er igen løbet ind i de sædvanlige pladsproblemer og har derfor bedt NCC om at bygge endnu en hal, som skal bruges til samling af vinduer og færdigbehandling af dem, siger Bjarne Haulrik. Hallen på 2.200 kvadratmeter opføres i betonelementer med TT-dragere og træbetonplader som loft. Gulvet belægges med Densiphalt. I den ene ende af hallen indsættes to skillevægge, som skal adskille malerafdelingen fra den øvrige hal, og der bliver to læsseporte samt en større port, så hele lastvogntog kan køre ind. - Vi har valgt NCC, fordi der er et godt 'fodslaw' mellem vore to virksomheder. Ydermere er vi meget afhængige af, at hallen bliver færdig til tiden. Når vi kommer lidt længere hen, planlægger vi nemlig produktion i hallen, og så skal den stå færdig til tiden. Vi har tillid til, at NCC igen kan overholde tidsplanen, siger Bjarne Haulrik. Pro Tec Vinduer producerer bl.a. vedligeholdelsesfri vinduer med træ indvendigt og aluminium udvendigt - i netop den farve, der passer til et byggeri. De store vinduer, som er virksomhedens speciale, udføres - som noget særligt for Pro Tec Vinduer - uden dobbelte poster. Dermed kommer de store vinduespartier til at fremtræde mere homogene, end hvis man monterer flere vinduer oven på hinanden. Vinduer fra Pro Tec Vinduer anvendes blandt andet i byggeriet Sct. Pouls Have i Holstebro, hvor NCC har 33 lejligheder under opførelse. Efter NCC’s opførelse af det nye domicil på Nybovej i Holstebro i 2000 var der allerede i 2003 brug for at bygge nyt. Virksomhedens vækst var så stor, at der var behov for mere plads til administrationen. Det blev løst ved at bygge en ny kantinebygning, og indrette den eksisterende kantine til kontorer. Umiddelbart efter færdiggørelsen af dette byggeri gik NCC direkte videre til at opføre endnu en produktionshal. NCC’s projektchef: Leder af NCC’s første tre og nu også fjerde byggeri for Pro Tec Vinduer er projektchef Jens Kjær Larsen, 56 år. Han har været ansat hos NCC siden 1983 og har stor erfaring inden for såvel erhvervs- og boligbyggeri som offentlige institutioner. Jens Kjær Larsen har også stået for opførelse af de 60 plejeboliger, som Holstebro Kommune har bygget på Sletten, og han har bygget adskillige virksomhedsdomiciler i området. Fakta om byggeriet for Pro Tec Vinduer: Beliggenhed: Nybovej 34, 7500 Holstebro Bygherre: Pro Tec Vinduer A/S Totalentreprenør: NCC Construction A/S Kontraktsum: 7 mio. kr. Arkitekt: Søren Andersen, arkitekter a/s Rådgivende ingeniør: Carl Bro A/S Samlet byggeri: 2.200 kvadratmeter Byggeperiode: 10 marts - 1. juli 2005 Yderligere oplysninger: Projektchef Jens Kjær Larsen, tlf. 97 42 60 22, pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Direktør Bjarne Haulrik, Pro Tec Vinduer A/S, tlf. 97 41 30 77.