NCC bygger på den sidste grund i Havnestaden

NCC opfører 34 ejerlejligheder på den absolut sidste byggegrund i Havnestaden på Islands Brygge.

Til juni går NCC i gang med at bygge på den sidste ledige grund i Havnestaden på Islands Brygge i København. H.C. Huset, som byggeriet hedder, indeholder 34 ejerlejligheder og ligger i H.C. Hansens Gade. - Det er skønt at se, hvordan Havnestaden, som er et tidligere industriområde, har udviklet sig til en attraktiv og levende bydel. Samtidig er det rart at tilbyde nybyggeri i en allerede færdigudviklet bydel, siger direktør, Morten Boll, NCC Construction Danmark A/S, ansvarlig for opkøb af byggegrunde og udvikling af nye boligprojekter. Erik Nobel fra NOBEL Arkitekter har tegnet H.C. Huset. - I H.C. Huset har vi arbejdet med bygningens dybde, så vi får nogle rummelige boliger, og for at sikre gode dagslysforhold har vi hævet lofthøjden og indarbejdet store altaner, som nærmest gnaver sig ind i bygningens veldefinerede krop, siger arkitekt Erik Nobel, NOBEL Arkitekter. H.C. Huset opføres i sortgrå beton, der brydes af mahognibeklædte skodder, som dominerer store dele af facaden. Ejendommen er på seks etager og indeholder 32 fireværelses lejligheder på mellem 108 og 122 kvadratmeter og to toværelses lejligheder på 61 kvadratmeter. Lejlighederne på fire værelser koster fra 3.495.000 kroner, mens de mindre lejligheder koster fra 2.595.000 kroner. Alle lejligheder har altaner på op til 21 kvadratmeter, hvoraf halvdelen vender ud mod det grønne gårdanlæg. De største lejligheder har både syd- og nordvendte altaner. Byggeriet går i gang til juni og står klar til foråret 2007. Der forventes ingen særlige nabogener undervejs. Lejlighederne sælges nu gennem NCC's boligshop, Tuborg Havnevej 15, 2900 Hellerup. FAKTA om byggeriet: Adresse: H.C. Hansen Gade, 2300 København S Bygherre og totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Arkitekt: NOBEL arkitekter Ingeniør: Lemming & Eriksson Samlet areal: 4.200 etagemeter Byggeperiode: Juni 2006 til maj 2007 FAKTA om Havnestaden: Udviklingen af den gamle sojakagefabrik på Islands Brygge gik i gang i 1995 i et samarbejde mellem ejeren ØK, Københavns Kommune og NCC. Det er NCC, der har stået for de fleste af de største byggerier i Havnestaden, heriblandt Pressesiloen, Frøsiloen, Wenneberg-siloen, LO-Huset, Zeppeliner-hallen og Håndværkernes Hus. Havnestaden har et samlet etageareal på 224.000 kvadratmeter. Yderligere oplysninger: Direktør Morten Boll, telefon 39 10 33 34, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Arkitekt Erik Nobel, NOBEL Arkitekter, telefon 33 18 11 30.