NCC Construction: Halvårsregnskab 2010

NCC Construction Danmark A/S præsterer gode resultater i et svært marked

NCC Construction Danmark A/S realiserede i første halvår af 2010 en nettoomsætning på 990 mio. kr. og et driftsresultat på 36 mio. kr. (3,6 %). I samme periode sidste år realiseredes en omsætning på 1.162 mio. kr. og et driftsresultat på 22 mio. kr. (1.9 %).

- Det er et stærkt halvårsregnskab, vi har præsteret, siger administrerende direktør i NCC Construction Danmark A/S Torben Biilmann. Og tager man med i overvejelserne, at byggebranchen befinder sig i sin værste krise i 80 år, så siger vores resultater endnu mere.

- I forhold til samme periode sidste år har vi formået at øge både ordreindgangen og driftsmarginalen. Faldet i omsætningen skyldes primært den lange frostperiode i årets første måneder, som har betydet, at der har været et efterslæb på en række af vores igangværende anlægsprojekter.

- Ordreindgangen er i første halvår i 2010 steget med 47 % - fra 929 mio. kr. i første halvår 2009 til 1.370. mio. kr. i år. Den store stigning skyldes en generel fremgang og omfatter bl.a. ordren på opførelsen af et stort domicil i Gladsaxe med PFA som investor. Et projekt som hører til blandt vores største i de senere år. Udviklingen i ordreindgangen giver os forhåbninger for resten af året og den nærmeste fremtid herefter, siger Torben Biilmann.

- Den øgede indtjening skal også ses i lyset af den løbende tilpasning af vores kapacitet i både 2008 og 2009 - og en fortsat stor fokus på lønsomhed, hvor vi selv i et meget svært marked ikke er gået på kompromis med vores lønsomhedskrav og risikovillighed.

- Med afsæt i denne platform og benhårdt arbejde har vi formået at holde fast i en positiv udvikling i en svær branche. Vi har fundet en vej gennem krisen og følger den. Derfor er jeg overbevist om, at vi står godt rustet til at udnytte de markedsmæssige muligheder, der er med såvel offentlige som private bygherrer, slutter administrerende direktør Torben Biilmann.

Millioner kroner Jan – juni 2010 Jan – juni 2009 Helår 2009
Ordreindgang 1.370 mio. kr. 929 mio. kr. 2.239 mio. kr.
Nettoomsætning 990 mio. kr. 1.162 mio. kr. 2.328 mio. kr.
Driftsresultat (EBIT) 36 mio. kr. 22 mio. kr. 51 mio. kr.
Driftsmarginal (EBIT) % 3,6 % 1,9 % 2,2 %

Vil du vide mere:

Torben Biilmann – mobil: 4032 1927
Adm. direktør for NCC Construction Danmark A/S

Arne Becker – mobil: 2488 7470
Direktør, HR og Kommunikation & Marketing, NCC Construction Danmark A/S

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Roads, NCC Property Development og NCC Bolig. I 2009 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,1 mia. SEK og omkring 2.300 medarbejdere. NCC Construction Danmark bygger, anlægger og renoverer boliger, kontorer, offentligt byggeri, jernbaner og øvrig infrastruktur i Danmark. Læs mere på www.ncc.dk.