NCC opfører ”fyrtårn” med boliger i Københavns Havn

NCC opfører et 48 meter højt lejlighedsbyggeri på Amerika Plads i Københavns Havn. Fyrtårnet, som byggeriet bliver kaldt, er tænkt som et vartegn og pejlemærke for den nye havnebydel på Indre Østerbro. Tårnet og den tilstødende vinkelbygning indeholder i alt 89 lejligheder.

NCC opfører et 48 meter højt boligkompleks i 15 etager ved havnefronten på Amerika Plads i den gamle frihavn på Indre Østerbro. Fyrtårnet, som byggeriet bliver kaldt, bliver en af hovedstadens højeste boligbyggerier. Byggeriet opføres af NCC Construction Danmark A/S for Amerika Plads ApS. Arkitektfirmaet Lundgaard & Tranberg har tegnet Fyrtårnet. – Fyrtårnet er tænkt som et pejlemærke i byen, som skal være med til at definere bydelens identitet. Det markerer indgangen på det nye boligområde på Amerika Plads. Og det vil blive et vartegn, som man vil lægge mærke til både fra byen og fra vandet, siger arkitekt Michael Kvist, Lundgaard & Tranberg. Udover det 48 meter høje tårn består Fyrtårnet også af en seks etagers vinkelformet bygning. Tilsammen indeholder de to bygninger 89 lejligheder. Både tårn og den tilstødende bygning er beklædt med mørkegrå naturskifer fra top til tå. – Hele byggeriet bliver beklædt med mørkegrå naturskifer, hvilket kun en gang før er blevet brugt som facadebeklædning på en så stor bygning her i Danmark. Det bliver en flot og markant anderledes bygning, siger projektleder, senior projektchef Hans Villadsen, NCC Construction Danmark A/S. NCC vil indtil slutningen af marts først ramme spuns og derefter banke pæle på byggepladsen. Det medfører en del støjgener for naboerne, der er blevet informeret. At ramme spuns vil i praksis sige, store profilerede jernplader med en maskine bankes ned der, hvor fundamentet skal støbes. Det er ofte nødvendigt at ramme spuns, når man skal grave ud tæt ved vandet og i tæt bebyggede områder. Bagefter bliver der banket pæle i jorden for at sikre stabiliteten i tårnbygningen. Fyrtårnet og vinkelbygningen vil sammen med en ældre eksisterende bygning udgøre en karré mellem Kalkbrænderihavnsgade, Ny Parkhusvej og Dampfærgevej. Tårnbygningen bliver i sin arkitektur mindre og mindre mod toppen som et fyrtårn. Den tilstødende lavere bygning får mod Kalkbrænderihavnsgade en utraditionel spil i facaden med henholdsvis store lyse karnapper og altaner. Lejlighederne her bliver gennemgående, så opholdsrummene får lys fra både vest og øst. Lejlighederne får en fælles tagterrasse og egen parkeringsplads. Lejlighederne går fra cirka 90 kvadratmeter op til cirka 160 kvadratmeter i størrelse. De øverste tårnlejligheder bliver penthouselejligheder i to etager. Lejlighederne sættes til salg midt i marts og kan købes gennem NCC’s boligshop, Tuborg Havnevej 15, 2900 Hellerup. Byggeriet forventes indflytningsklart i sommeren 2007. FAKTA om Amerika Plads: Der bygges i alt 51.000 kvadratmetre boliger og lige så mange kvadratmetre erhvervslejemål i det nyopdyrkede havneområde Amerika Plads. Geografisk omfatter området den trekantskile, der omkranses af Kalkbrænderihavnsgade mod vest og Dampfærgevej mod øst og Mellembassinet mod nord. FAKTA om byggeriet: Adresse: Dampfærgevej, 2100 København Ø Kunde: Amerika Plads ApS Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Forventet omsætning: 330 millioner kroner Arkitekt: Lundgaard & Tranberg A/S Konstitueret ingeniør: Midtconsult A/S Samlet areal: 10.000 kvadratmeter boliger og 4.000 kvadratmeter parkeringskælder. Byggeperiode: April 2006 til juli 2007 Yderligere oplysninger: Senior projektchef Hans Villadsen, telefon 60 23 76 38, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S Arkitekt Michael Kvist, telefon 33 91 07 17, Arkitektfirmaet Lundgaard & Tranberg Aps.