NCC opfører længe ventet hus for Muskelsvindfonden

Et hus i tre etager erstatter de barakker, som Muskelsvindfonden og Rehabiliteringscenter for Muskelsvind i dag holder til i. Ordren til NCC er på cirka 15,5 millioner kroner. Huset får bl.a. en stemmestyret elevator og let adgang for kørestole til alle rum.

Det er en gammel drøm, der går i opfyldelse for Muskelsvindfonden, når NCC efter nytår går i gang med at bygge foreningens nye hovedkontor ved Marselisborgcentret i Århus. – Hidtil har Muskelsvindfonden boet i barakker, men pladsen er blevet for trang, og vi har længe haft brug for bedre fysiske rammer for vores arbejde. Det nye hus har været undervejs de seneste 20 år, så vi glæder os meget til at komme i gang med byggeriet sammen med NCC, siger Bent Atzen, Muskelsvindfonden. Huset i tre etager opføres i tilknytning til Marselisborg Hospital, og ud over at være hovedkontor for Muskelsvindfonden skal det huse Rehabiliterings Center for Muskelsvind, der er en selvejende institution med rådgivning og undervisning af personer med muskelsvind og deres familier. Det nye hus bliver på 1.500 kvadratmeter i tre etager. – Ydervæggene i stueetagen kommer til at bestå af store glaspartier, som skal være med til at gøre bygningen venlig og imødekommende. På de øvrige etager får facaden røde murstensvægge og vinduer, der matcher det omgivende byggeri, siger arkitekt Henrik Vestergård, Arkitektfirmaet C.F. Møller, som har tegnet huset. – Stueetagens glasfacade muliggøres ved, at vi udfører de overliggende murstensvægge som en let hængende konstruktion, mens det er de indvendige skillevægge i beton, der i virkeligheden bærer huset, forklarer senior projekteringschef Karsten Kruse, NCC Construction Danmark A/S. – Bygningen opføres selvfølgelig med optimal tilgængelighed – med let adgang for kørestole overalt og stemmestyret elevator, siger Karsten Kruse. NCC’s tilbud blev valgt som det økonomisk mest fordelagtige i en indbudt licitation, hvor i alt seks entreprenørvirksomheder deltog. Byggeriet opføres i hovedentreprise, og NCC er på et tidligt tidspunkt blevet inddraget i et samarbejde om detailprojekteringen sammen med Arkitektfirmaet C. F. Møller og ingeniørfirmaet OBH Rådgivende Ingeniører A/S. Det tætte samarbejde har på forhånd gjort byggeriet billigere for fonden. – Det bliver et utrolig flot og funktionelt hus. Men Muskelsvindfondens økonomi tillader ikke overskridelser af budgettet, og en af grundene til, at vi valgte NCC som entreprenør, er, at vi har tillid til, at de overholder rammerne for byggeriet til punkt og prikke, siger Bent Atzen. Projekteringen af byggeriet fortsætter frem til januar, hvor gravemaskinerne går i jorden. Det nye hus står færdigt til oktober 2006. FAKTA om nyt hus til Muskelsvindfonden: Adresse: Kongsvang Allé, 8000 Århus C Kunde: Muskelsvindfonden Hovedentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Kontraktsum: Cirka 15,5 millioner kroner Arkitekt: Arkitektfirmaet C. F. Møller Ingeniør: OBH Rådg. Ingeniører A/S Samlet byggeri: 1.500 kvadratmeter Byggeperiode: Januar 2006 til oktober 2006 Yderligere oplysninger: Senior projekteringschef Karsten Kruse, telefon 24 88 77 80, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Bent Atzen, telefon. 89 48 22 22, Muskelsvindfonden. Arkitekt MAA Klavs Hyttel eller arkitekt MAA Henrik Vestergård, telefon 87 30 53 00, Arkitektfirmaet C. F. Møller.