NCC sætter turbo på digitalisering

Læse original

NCC certificerer som en af de første entreprenører i Norden sine medarbejdere i VDC i samarbejde med Stanford Universitet. Det sker som led i at øge produktivteten og sikre mere bæredygtige løsninger.

Som en af de første entreprenører i Norden certificerer NCC nu hele 28 medarbejdere i VDC (Virtual Design and Construction). Det sker i samarbejde med en af verdens førende eksperter på området, professor Martin Fischer fra Stanford Universitet/CIFE, som NCC er indgået i et partnerskab med.

Digitalisering er et afgørende redskab til at øge entreprenørens produktivitet og sikre mere bæredygtige løsninger. NCC har efter syv års brug af VDC fået stor praktisk erfaring med, hvordan digitale processer både internt og sammen med kunder, rådgivere og leverandører kan skabe værdi.

"Vi bruger i dag VDC på 85 procent af alle vores totalentrepriser, og VDC er blevet en del af vores DNA. Vi er af den opfattelse, at digitaliseringen helt grundlæggende vil forny vores branche, og derfor vil vi intensivere vores kompetencer på området og gøre VDC for alle,” siger Morten Alsdorf, områdechef for VDC i NCC Construction.

NCC har allerede i 2014 VDC-certificeret 26 ansatte, hvilket er det største hold, der har gennemført Stanford Universitets VDC-forløb.

Samarbejde er afgørende
NCC’s forståelse af VDC og brugen af digitale værktøjer er udviklet i samarbejde med Stanford Universitet. Derfor arbejder entreprenøren med digitale værktøjer processer, samarbejde og monitorering i VDC arbejdet. For eksempel er et helt centralt element i den forståelse, at entreprenøren arbejder med at optimere samarbejdet mellem alle aktører i et byggeri, fordi det er afgørende for at sikre den størst mulige værdi af digitaliseringen.

”Med certificeringen bliver VDC systematisk indarbejdet i vores projekter. Det har konkret vist sig at give et bedre samarbejde aktørerne i mellem og dermed en øget produktivitet til fordel for kunderne,” siger Morten Alsdorf.

Uddannelsen i VDC-certificering tager over et år, hvorefter ingeniørerne er klar til at bruge den digitale viden i praksis.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Construction Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 45,5 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2014. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2014 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,2 mia. DKK og cirka 2.100 ansatte.

Tags: