NCC tager hul på nyt byområde i Søborg

Læse original

NCC Property Development har indgået aftale om at erhverve det første stykke jord på området, der indtil 2011 husede British American Tobaccos danske hovedkontor og produktionsfaciliteter i Gladsaxe. Allerede sidste år indgik NCC og British American Tobacco en aftale om at udvikle og omdanne området til nyt, attraktivt byområde.

Første skridt er Company House

NCC har valgt at erhverve et grundstykke, der ligger i det sydøstlige hjørne af ejendommen mellem Tobaksvejen og Ring 3 med henblik på at opføre et Company House. Placeringen betyder, at det første erhvervsbyggeri i det nye byområde får optimal eksponering og synlighed fra Ringvejen.

”For NCC har området omkring den gamle tobaksfabrik præcis de kvaliteter, der i vores øjne skal være til stede for at skabe et dynamisk og attraktivt by- og erhvervsområde. Det skyldes først og fremmest, at det er hurtigt og let at komme hertil, både fra København og omegnen. Vores erfaring viser, at gode transportforhold for medarbejdere og kunder er ét af de tungtvejende kriterier, når virksomheder skal vælge ny placering. Ring 3 gør det let for bilister at komme frem, der er busforbindelser lige uden for døren, og når den nye letbane står klar om nogle år, er der praktisk taget også trinbræt lige uden for døren,” fortæller projektudviklingschef Claus Skytte, NCC Property Development.

”Ud over den åbenlyst gode placering tilfører de præmierede og bevaringsværdige administrationsbygninger og den markante produktionshal fra 50’erne området en charme og sjæl. Og så er parken med de høje, gamle træer en sjælden kvalitet, som kommende beboere og brugere i området vil kunne nyde godt af,” fortsætter Claus Skytte.

Erhvervsudvikling i kommunen

Gladsaxe Kommunes borgmester Karin Søjberg Holst er også glad for udsigten til det nye erhvervsbyggeri.

”I kommunen er vi glade for, at der nu tages det første reelle skridt i udviklingen af området omkring den gamle tobaksfabrik. Erhvervsudvikling er en central del af Gladsaxe Kommunes vision, og med et nyt, moderne erhvervs- og byområde håber vi at kunne tiltrække flere attraktive virksomheder og arbejdspladser til kommunen,” siger Karin Søjberg Holst.

NCC har allerede opført 14 kontorhuse efter Company House-konceptet omkring de største byer i Danmark, og der er flere på vej. Company House-konceptet giver mulighed for at opnå besparelser for lejerne ved at deles om fælles faciliteter, og den nuværende trend er, at flere og flere virksomheder får øjnene op for fordelene. Derfor er det er bestemt også en mulighed, at der på sigt etableres flere Company Houses i det nye byområde på den gamle tobaksgrund.

En æra er forbi

British American Tobacco, der i 2011 flyttede sit nordiske hovedkvarter til København, har stor tillid til NCC og den planlagte udvikling af området.

”Efter vedtagelsen af lokalplanen i december er vi glade for, at der nu sættes gang i de første konkrete projekter i området. For os er det vigtigste, at udviklingen af området foregår på en måde, som vi kan stå inde for. Det spiller også en rolle, at de bevaringsværdige bygninger, som har fine arkitektoniske kvaliteter, kommer til at indgå i området på en velovervejet og respektfuld måde,” udtaler Peter Schnettler Kristensen, corporate counsel, British American Tobacco Danmark.

Fakta om det nye byområde i Gladsaxe

• NCC og British American Tobacco indgik aftale om at udvikle området i marts 2012
  • Grunden er på lidt over 100.000 m2 og kan i henhold til den nye lokalplan anvendes bredt til bl.a. erhverv, bolig og undervisningsformål.
  • På grunden kan opføres op til 124.000 m2 erhverv og bolig

Illustrationer
Luftfoto (NCC)

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Claus Skytte, Projektudviklingschef, NCC Property Development A/S, telefon +45 6040 1586

Peter Schnettler Kristensen, corporate counsel, British American Tobacco,telefon +45 3955 6264

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig.
I 2012 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 5,7 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte. NCC Property Development udvikler og sælger kommercielle ejendomme på udvalgte vækstmarkeder i Norden, Baltikum og St. Petersborg.

Tags: