NCC vinder Vejle-søster

Det bliver også NCC, der skal opføre det kommende tredje boligtårn i projektet Fem Søstre i Vejle.

NCC Construction er nu valgt som totalentreprenør til opførelsen af et tårn med 60 almennyttige lejligheder for boligforeningen Domea til en entreprisesum på 55,7 mio. kroner. Indledningsvis havde Domea forhandlet med entreprenørselskabet Brødrene A. & B. Andersen, hvis økonomiske situation dog forhindrede dem i at stille den nødvendige garanti til sikkerhed for entreprenørens forpligtelser over for bygherren. Domea valgte derfor for nyligt at indlede forhandlinger med NCC, som i forvejen har opført projektets første to tårne med hver 48 ejerlejligheder.

”Vi var i kraft af vores størrelse i stand til at stille en såkaldt moderselskabsgaranti og kunne derfor give Domea den ro i maven i forhold til garantistillelse, de søgte,” forklarer senior projektchef i NCC Peter Wittorff, der er glad for, at der nu er faldet en aftale på plads.

For NCC’s vedkommende betyder det, at man kan trække på en lang række erfaringer fra opførelsen af de første to ’søstre’ i perioden 2008-2011. Projektet De Fem Søstre med fem boligtårne i Åbyen i Vejle er oprindeligt udviklet af NCC, der sidenhen solgte projektet Tårn 3 til Domea.

”Vi er naturligvis glade for, at den tredje søster alligevel fandt vej hjem til os. Med vores erfaringer fra de første byggerier kan vi bevare den samme høje kvalitet og især det udvendige udtryk helt som i de første tårne, således at det samlede udtryk af de Fem Søstre forbliver uforandret i forhold til det oprindelige projekt,” udtaler Peter Wittorff.

Med på NCC’s projektteam er Rambøll som ingeniørfirma og Arkitema som ansvarlig arkitekt. Det er samme team, som også stod bag de første to tårne.

Første spadestik til Søster nummer tre forventes til februar 2012, og det egentlige byggeri vil så efter pæleramning gå i gang i marts måned. Det tager ca. 14 måneder at opføre en søster på 13 etager. Domea forventer derfor, at de 60 lejemål er klar til indflytning omkring maj 2013. Indtil videre er 136 interesserede skrevet på venteliste til lejlighederne.

Søster nummer to er ganske tæt på sin afslutning, og NCC forventer, at være klar til indflytning lige omkring årsskiftet. Her er der p.t. solgt 35 af 48 ejerlejligheder, og disse vil være indflytningsklar før jul. Resten af lejlighederne vil være klar til indflytning i januar.

Vedhæftet illustration af De Fem Søstre i Vejle:

Det nye kommende tårn er nummer to fra venstre i billedet. Nummer tre fra venstre blev færdiggjort i oktober 2008 og nummer fem fra venstre står færdig ved udgangen af i år.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2010 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: