Nyt boligkvarter søger vejnavne

NCC Enfamiliehuse søger hjælp til at finde ud af, hvad vejene skal hedde i et nyt område med 360 boliger. Det næsten 400.000 kvadratmeter store kommende boligkvarter har Kærup Gods som nabo og ligger nord for Ringsted.

NCC Enfamiliehuse omdanner i de kommende år 380.000 kvadratmeter god sjællandsk muld til et levende boligkvarter. Nu søger NCC lokalkendt hjælp til at finde gode navne til vejene i den nye bydel ved Kærup Gods nord for Ringsted. – Vi synes, det er bedst, hvis det nye kvarter får vejnavne, som udspringer af lokalområdet. Derfor opfordrer vi alle til at komme med ideer. Samtidig ønsker vi ideer til et kaldenavn for hele kvarteret, siger administrerende direktør Steffen M. Baungaard, NCC Enfamiliehuse. Otte nye veje skal gå gennem det store område, som ifølge et forslag til en ny lokalplan senere i år udlægges til boliger. Lokalplanen, der er sendt i høring af Ringsted Kommune, omfatter et boligområde, som fuldt udbygget rummer cirka 260 række- eller kædehuse og 100 fritliggende parcelhuse. Når det endnu navnløse boligkvarter er færdigbygget om cirka fire til seks år, har Kærup Gods’ gamle jorder fået omkring 1.000 nye beboere. De otte nye veje består af en samlende fordelingsvej, der bugter sig fra Kærup Parkvej til Roskildevej. Ud fra fordelingsvejen går syv mindre villaveje. Det er aftalt med Ringsted Kommune, at NCC samler forslagene ind. Det endelige valg af vejnavne tages af Ringsted Kommunes Miljø- og Teknikudvalg. – Vi har et godt og tæt samarbejde med Ringsted Kommune blandt andet for at sikre, at udbygningen af området foregår i en takt, som passer ind i kommunens egne udbygningsplaner, siger Steffen M. Baungaard. NCC Enfamiliehuse har købt området af det lokale selskab PBI Holding A/S. NCC og PBI Holding har i en årrække samarbejdet om at udvikle andre arealer omkring Kærup Gods til en ny erhvervspark, som er under stadig udbygning. – PBI Holding har fremsynede visioner for godets jorder, som vi deler og er glade for at bidrage til med at bygge en ny bydel, siger Steffen M. Baungaard. NCC Enfamiliehuse er i lokalområdet mest kendt gennem selskabet OC Huset, der har til huse i Haslev. OC Huset har siden 1965 opført flere end 7.000 arkitekttegnede boliger på Sjælland. Udover OC Huset vil et af NCC Enfamiliehuses andre datterselskaber, Bülow & Nielsen, også deltage i udbygningen af det naturskønne og kuperede område ved Kærup Gods. – Når behandlingen af lokalplanen er ovre, vil vi hurtigt være i gang med at lægge detaljerede planer for området. Når vi forvandler land til by sker det i respekt for naturen og de former, landskabet har fået gennem tiderne, for eksempel ved at opføre en blanding af færdige rækkehuse og fritliggende villaer, som kan opføres efter de nye beboeres eget valg, siger Steffen M. Baungaard. I løbet af i år ventes de første huse fra Bülow & Nielsen og OC Huset sat til salg. Det ny boligområde ligger ved Kærup Gods og afgrænses af Jordemodervej, Kærup Parkvej, Kærup Allé og Roskildevej. På den anden side af Roskildevej har OC Huset i øvrigt netop afsluttet opførelsen af 58 nye boliger. NCC præmierer de bedste forslag til vejnavne med en skovturskurv med mad og vin. Forslag sendes til: navneforslag@bn-hus.dk inden den 1. maj. Yderligere oplysninger: Administrerende direktør Steffen M. Baungaard, NCC Enfamiliehuse, telefon 45 76 78 77 eller pressekoordinator Niels Møller, NCC, telefon 39 10 35 77.