Partnering skaber merværdi i Viborgs nye ungdomsby

Nu går NCC i gang med opførelsen af det andet kollegium i Viborgs ny ungdomsby, Camp Logos. Byggeriet opføres sideløbende med det første kollegium, og det har sammen med et godt partnering-samarbejde betydet, at det er lykkes at få bedre byggeri for pengene. Ordren til NCC er på 22 millioner kroner.

Boligselskabet Sct. Jørgen i Viborg har givet NCC ordren på det andet kollegium i Viborgs nye ungdomsby, Camp Logos, der fuldt udbygget rummer boliger til godt 350 studerende. BETA-kollegiet, som byggeriet hedder, får plads til 75 studerende og bliver næsten identisk med det første kollegium, ALPHA-kollegiet, som også bliver opført af NCC. – Vi er glade for at kunne tilbyde NCC ordren på BETA-kollegiet. Vi har haft et rigtig godt samarbejde med projektlederne fra NCC, og samtidig har vi formået at få indbygget yderligere kvalitet i byggeriet for den samme pris. Det skyldes, at vi i kraft af partnering-samarbejdet har haft en åben økonomi, der har givet mulighed for optimeringer undervejs, men også at NCC har en god indsigt i bygbarhed og er gode til at se muligheder for rationaliseringer, siger byggechef Ole Nielsen, Boligselskabet Sct. Jørgen. NCC går i gang med udgravningerne til BETA-kollegiet i denne uge. Det er planen, at de to kollegier skal opføres sideløbende. ALPHA-kollegiet skal stå til klar indflytning til september i år, mens BETA-kollegiet forventes færdig før sommerferien næste år. Når håndværkerne er færdige på den første bygning, skal de gå direkte videre med den næste. Det betyder, at vi får besparelser, som vi så kan bruge til at købe bedre materialer for. På den måde har vi blandt andet forbedret badekabinerne, siger NCC’s projektleder, Kim Romme. Selve ankomsten til kollegierne bliver en speciel oplevelse. NCC opfører de to 2.300 kvadratmeter store kollegier som langstrakte bygninger i tre etager, der knækker på midten. Når man er kommet i gennem hovedindgangen i knækket, træder man ud på en bro, der fører hen over en åben del af kælderetagen, hvor der blandt andet kan arrangeres fester og fredagsbarer. Transparente vægge i ankomstrummene gør, at man kan se ind i opholdskøkkener og fællesområder. Kollegierne vender desuden ud mod et parkområde, hvor der sandsynligvis bliver mulighed for at løbe på rulleskøjter og dyrke fitness eller minigolf. Et andet særkende ved kollegierne er deres friske og farvestrålende facade. Bygningerne beklædes med plader i indfarvet polycarbonat i blågrønne og klare nuancer, inden under pladerne kan skimtes den rå beton, der er dækket af grafik. – Boligerne er beregnet til unge mennesker. Derfor har vi valgt et materiale, der afspejler friskhed og dynamik. Polycarbonaten er et relativt nyt materiale, som kun er brugt få gange før i Danmark. Det giver en levende og let facade, som om aftenen vil blive oplyst indefra af lyset fra vinduerne, siger arkitekt Mads Markersen fra Arkitema. Viborg Kommune overtog i 1999 den nedlagte kasernegrund, som ungdomsbyen bliver anlagt på. Området ligger centralt og anvendes i dag primært til innovation, kultur og undervisning med blandt andet Karakter Animator Uddannelsen, der er den eneste af sin art i Danmark FAKTA om BETA-kollegiet i Viborg: Adresse: Kasernevej, 8800 Viborg Kunde: Boligselskabet Sct. Jørgen Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Kontraktsum: 22 millioner kroner Arkitekt: Arkitema Rådgivende ingeniør: Tækker Rådgivende Ingeniører A/S Samlet byggeri: 2.300 kvadratmeter Byggeperiode: april 2006 – juni 2007