Rejsegilde og godt samarbejde fejret på Gentofte Hospital

Torsdag den 24. maj fejrede NCC rejsegilde på Gentofte Hospital. Her er man i gang med at renovere den 12.000 kvadratmeter store, historiske Patientbygning nr. 1. Både bygherre og entreprenør fremhævede i talerne det gode samarbejde.

Omkring 100 håndværkere, gæster og hospitalspersonale var torsdag eftermiddag samlet til det traditionsrige rejsegilde, der typisk markerer, når taget lægges på en nyopført bygning. På Gentofte Hospital har NCC Construction siden april 2011 været i færd med nænsomt at renovere den store Patientbygning nr. 1.

Bygningens historiske betydning for hospitalet og for områdets atmosfære har betydet, at man i stedet for at rive ned og opføre nyt har valgt at beholde bygningens ydre facade, samtidig med at man indvendigt skaber et topmoderne hospitalsafsnit med ny fælles akutmodtagelse og skadestue, nye sengeafdelinger og kontorer.

Takkede for hensyn og hjælpsomhed

Hospitalsdirektør Eva Zeuthen var dagens første taler og takkede de mange håndværkere fra NCC for det hensyn, de udviser:

”I rører jo ved Gentofte Hospitals sjæl, når I går og hamrer på alt muligt,” sagde Eva Zeuthen med et smil.

Hun var den første til at indrømme, at det var hårdt at se indmaden blive taget ud af den gamle bygning, særligt de gamle spær og tegl, som hun en stunddrømte om at genanvende.

”Men når man nu mærker duften af træet fra de helt nye spær og ser, hvordan I praktisk talt bygger et helt nyt hus inde i en gammel bygning, så kan man ikke andet end glæde sig til at flytte ind,” fortsatte hun. Det sker i foråret 2013, hvor hele bygningen skal stå klar til brug.

Hospitalsdirektøren fandt også anledning til at takke håndværkerne for deres store hjælpsomhed, når det gjaldt at vise patienter og gæster rundt på matriklen.

”I er gode til at være på et hospital – tak for det,” sluttede Eva Zeuthen af.

Dialog fremmer samarbejde

Dagens næste taler var NCC’s områdedirektør for Hospitaler & Sundhed, Conny Wagner Christophersen. Også hun fandt lejlighed til at takke Gentofte Hospital for samarbejdet:

”I har understreget vigtigheden af, at pris ikke er det eneste, der tæller, men at samarbejde skal skabe det bedst mulige projekt inden for de økonomiske rammer. Det gør os i stand til i fællesskab at finde de bedste løsninger hver gang til gavn for alle,” sagde Conny Wagner Christophersen.

Mange igangværende hospitalsopgaver

Hospitalssektoren er et prioriteret forretningsområde for NCC Construction, der har stor erfaring inden for både nybyg og renovering. NCC Construction er netop startet på råhusopførelsen af over 24.000 kvadratmeter tilbygning på Sygehus Sønderjyllands akutsygehus i Aabenraa. Samtidig er NCC også i gang med en renoveringsopgave i hovedentreprise på Glostrup Hospital, der bl.a. omfatter nyindretning af videncenter for rygsygdomme, reumatologicenter samt respirationscenter. En del af renoveringen omfatter asbest- og blysanering.

NCC Construction er totalentreprenør på renoveringsprojektet på Gentofte Hospital til sammenlagt 115,3 mio. kroner. Holdet består desuden af Sweco Arkitekter samt rådgivningsfirmaerne NIRAS, som står for installationer, og Rambøll, der står for konstruktion.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, pressekonsulent, NCC Construction A/S, telefon 41 70 44 91

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2011 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: