Rejsegilde på gør-det-selv boliger

Boligerne, som NCC opfører i Roskilde for Andelsboligforeningen Skovbæltet, gør det lettere at være førstegangskøber og giver vide muligheder for personlig indretning. Ikke to boliger bliver helt ens.

NCC er kommet så langt med opførelsen af andelsboligerne i Skovbæltet, at andelshaverne fredag den 10. juni klokken 12.00 kan fejre rejsegilde med deltagelse af formand for Roskilde Kommunes teknik- og miljøudvalg, Annie Larsen. – Byggeriet skrider fornuftigt frem. Vi er i fuld gang med at montere betonelementerne til ydervæggene, og efter rejsegildet fortsætter vi med facadebeklædning og montering af vinduerne, siger projektleder Anders Thielsen fra NCC. Der er ikke to af de i alt 54 boliger, som bliver helt ens. Det specielle ved den nye type andelsbyggeri er, at ejerne fra starten kan deltage i materialevalg og indretning og efterfølgende færdiggøre boligen - enten ved at gøre det selv - eller i samarbejde med NCC. – Vi følger byggeriet nøje, og det er sjovt at se, hvordan projektet begynder at tage form, nu da væggene er kommet op. Det bliver mere og mere virkeligt, og vi glæder os til at flytte ind, siger bestyrelsesformand i andelsboligforeningen, Torben Smith, der har bestemt sig for klinker i entreen og lamelparket til gulvene i lejlighedens øvrige rum. – Andelshaverne er virkelig entusiastiske med hensyn til muligheden for at sætte et personligt præg på deres kommende hjem. Stort set alle benytter sig af valgfriheden i en eller anden udstrækning. Det er især populært selv at stå for køkkener og hårde hvidevarer - det klarer to tredjedele selv. Fem andelshavere har valgt at tage sig af hele færdiggørelsen, mens det er overraskende få, som selv maler indvendigt, fortæller Anders Thielsen. – En af de største udfordringer i byggeriet er at håndtere de mange forskellige tilvalgs- og gør-det-selv løsninger. Nogle får naturligt nok nye ideer til indretningen undervejs, så det er næsten som at arbejde for 54 forskellige bygherrer på en gang. Vi sætter en ære i at imødekommer ønskerne overalt, hvor det overhovedet er muligt, siger Anders Thielsen. Den nye boligtype har vist sig at være populær blandt debutanterne på boligmarkedet. De 54 boliger er udsolgt, og de fleste købere er unge familier. Med gør-det-selv boligen kan de vælge lige præcis den løsning, som passer til deres økonomi, tid og håndværksmæssige evner. Andelsbeviset i en fiks og færdig bolig på 103 kvadratmeter koster 330.000 kroner, mens et råhus kan fås for cirka 150.000 kroner i indskud. Materieludgifterne skønnes at ligge på cirka 100.000 kroner, så der er altså op til 80.000 kroner at spare på selv at færdiggøre boligen. Projektet udformes som rækkehuse i to plan og etagehuse i tre etager. Bebyggelsen samles i otte boligblokke med tre til seksten boliger. Husene er harmonisk placeret i det grønne område, og dalsænkningen i området kommer til at indgå i arkitekturen. Husene består af betonelementer med trækassetter udenpå, og de får træ-/alu-vinduer. Fakta om Andelboligforeningen Skovbæltet: Adresse: Linkøpingvej, Trekroner, Roskilde Bygherre: Andelsboligforeningen Skovbæltet Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Kontraktsum: 40,7 mio. kr. Arkitekt: NOVA 5 arkitekter a/s Landskabsarkitekt: Thing & Wainø Kunstnerisk udsmykning: Kunstnersammenslutningen Art of Heart Ingeniør: Lemming & Eriksson a.s. Rådgivende Ingeniører Ejendomsmægler: Home Roskilde Samlet byggeri: 5.181 kvadratmeter Byggeperiode: Januer 2005 - januar 2006 Yderligere oplysninger: Projektleder Anders Thielsen, tlf. 39 10 33 05, pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Bestyrelsesformand Torben Smith, tlf. 26 20 99 06, Andelsboligforeningen Skovbæltet.