SiD-huset fuldendes med en fjerde etage

Når fundamentet er i orden, kan næsten alt lade sig gøre. Det er NCC Construction Danmark A/S’ opførelse af en fjerde etage på det kun tre år gamle SiD-hus i Rymarken i Århus et godt eksempel på. - Oprindeligt skulle huset opføres i fire etager, men en lejer, der var inde i billedet, sprang fra, og så turde vi ikke bygge for mere, end vi havde budgetteret, fortæller kontorbestyrer Lars Yderholm, SiD Århus. Derfor blev SiD-Huset dengang kun opført i tre plan, til ærgrelse for arkitekterne 3XNielsen A/S, der netop havde tilstræbt harmoni med nabohuset, hvor NCC har kontor. - Bygningerne matcher allerede hinanden i materialeudtryk og farve, og begge vil syne mere helstøbte og formfuldendte, når SID-huset får den form, det var tiltænkt fra starten, forklarer arkitekt Rasmus Holm, arkitektfirmaet 3XNielsen A/S. Plads til fagligt fællesskabDen århusianske afdeling af Kvindeligt Arbejderforbund i Danmark (KAD), som i 25 år haft kontorer i en tidligere fabriksbygning i Grønnegade, overtager størstedelen af SiD-husets nye fjerde etage på 600 kvadratmeter. - Vi har længe ønsket at indgå i et ”bofællesskab” med én af vore store samarbejdspartnere. Vi vil gerne have flere kolleger, og den fysiske nærhed vil lette samarbejdet med SiD i det daglige, forklarer formand for KAD i Aarhus, Yvonne Christensen. Den nye etage indrettes med kontorer til KAD’s 17 ansatte samt møde- og undervisningslokaler til brug for begge fagforbund. - Vi samarbejder i forvejen om kurser for blandt andet tillidsfolk og ledige medlemmer, og det bliver nemmere når vi bor sammen, tilføjer Yvonne Christensen. Korthus-konstruktionSiD-husets fjerde etage står klar til brug den 1. december. Den markante bygning vil da være endnu mere synlig fra den stærkt trafikerede Åby Ringvej. Facaden på SiD-huset består af etagehøje, sorte indfarvede betonelementer i forskellige bredder, monteret oven på hinanden i et afvekslende mønster, kun afbrudt af tilsvarende etagehøje vinduer i aluminiumsrammer. Den markante, nærmest korthusagtige konstruktion, giver liv og spil i facaden døgnet rundt.

Om os

Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

Abboner